Otomobil koltuk konforunun objektif ve subjektif ölçüm sistemi kullanılarak değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İlke Günay Budak

Danışman: TÜLİN GÜNDÜZ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, bir otomobil sürücü koltuğunun konfor değerlendirmesini yaparak, rahatsızlıkların asıl kaynaklarına ulaşıp tasarım aşamasında konfor algısını yükseltmektir. Çalışmada, otomobil koltuk konforu yol testlerinde subjektif değerlendirme sistemi kullanarak ve ayrıca objektif değerlendirme sisteminde koltuk basıncı ölçülerek değerlendirilmiştir. Çalışmanın odak noktası, otomobil kullanıcılarının gerçek yol şartları altında koltuk konforundan nasıl etkilendiğini göstermektir. Bu çalışmada 55 katılımcı ile 2,5 saat otomobil sürüşü gerçekleştirilmiştir. Sürüş öncesi tüm katılımcıların otomobil içinde 9 bölge için arayüz basıncı ölçülmüştür. Sürüş sırasında 0, 15, 75 ve 150. dakikalarda 4 ayrı aralıkta konfor değerlendirmesi yapılmıştır. Katılımcılardan her bölüm için 24 soruluk bir anket doldurmaları istenmiştir. Toplamda 33 parametre ilgili istatistiksel teknikler kullanılarak SPSS programında değerlendirilmiştir. Katılımcıların 75. dakikan sonra rahatsızlık hissettikleri belirlenmiştir. Ayrıca, koltuk konforunun doğrudan termal konfor parametreleri ile de ilgili olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte şişman katılımcılar koltuğu, normal vücut kitle indeksine (BMI) sahip katılımcılara göre daha konforlu bulmuşlardır. Gerçek trafik şartları da konfor seviyesini etkilemektedir.