İletişimsel kamunun gösterişçi tüketimi: Yeni toplumsal hareketler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKHAN KÖKTÜRK

Danışman: MEHMET ALİ MERT GÖKIRMAK

Özet:

Bu yüksek lisans tezinin konusu “İLETİŞİMSEL KAMUNUN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİMİ”DİR. Bu tez yirminci yüzyılın sonlarında ortaya çıkan toplumsal, kültürel ve siyasal sorunların kökenlerini araştırmak ve bu sorunların yarattığı etkilerin kamusal alan üzerindeki sonuçlarını incelemek için hazırlanmıştır. Bu bağlamda, fin de siecle bin dokuz yüz iki bini birlikte incelemek bugün içinde bulunduğumuz durumu anlamlandırabilmek açısından son derece önemlidir. Yüzyılın sonunu ifade eden fin de siecle kavramı aslında kültürde ve toplumsal yapıda yaşanan bir dönüşümü anlatmaktadır. 19. yüzyılın sonunda kentlerin ortaya çıkışı ve kitlelerin kentli hayat tarzı ile tanışmasıyla beraber, elitlerin hakimiyetinde bulunan toplumsal ve kültürel olanaklar kitlelerin nüfuzuna da açılmaya başlamış, bu da kitlelerin elitlerin sahip olduğu değerleri çözülmeye uğratmasına neden olmuştur. Bu durum toplumsal ve kültürel yapıda bir çözülmeyi de beraberinde getirmiştir. Bu dönüşümler tüketim toplumunun da ortaya çıkışında etkili olmuştur. Bu çerçevede, insanların kamusal alana çıkma ihtiyaçlarında önemli değişiklikler olduğu gözlemlenmektedir. İnsanlar artık ne iletişimde bulunmak, ne diyaloğa girmek ne de siyasal katılımda bulunmak için kamusal alana çıkmaktadır. Tüm bu sebepler bugün ikincil sebepler durumuna gelmiştir. Günümüzün toplumsal ve kültürel yapısı içinde kendini var etmenin yolunu görünmekte bulan insanlar diğer nedenleri geri plana iterek görünmelerini sağlayacak olan ne ise ona sarılmaktadır.