Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Büşra Bozlak
Danışman: İSMAİL TETİKCİ
Özet:Günümüzde sanat eserinin oluşum aşamasında araç olan bilgi teknolojilerinin etkin bir hal alması ile birlikte ortaya çıkan sanat eserlerinin ulaştığı zengin yapılara ve aynı zamanda eserin ortaya çıktığı süreçte sanatçıyı sürüklediği düşünsel değişimlere neden olabilmektedir. Bu etkileşimlerin toplumsal yaşantı ve kurumlardaki etkisinin sanat ve sanat eğitimine olan etkisi de yadsınamaz. Bu bağlamda çalışmada çağın dinamizmine paralel bir sanat eğitiminin planlanması ve eğitim verilebilmesi amacıyla bilgi çağı, bilim ve teknoloji kavramları ile sanat eğitimi arasında kurulmaya çalışılan ilişki araştırılmaya değer bir alan olarak karşımıza çıkmıştır. Bu araştırmada, ortaokul kademesinde görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda geliştirilen eğitim ve sanat eğitimi vi materyalleri hakkındaki görüşlerinin ve bu materyallerin eğitim ortamlarında kullanım durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, öncelikle görsel sanatlar öğretmenlerinin teknolojik eğitim materyallerinin kullanımına dair genel görüşleri alınmış ve öğrencilere kazanım edindirmede, bu materyallerin hangi kullanım yöntemleri ile sanat eğitimine katkı sağladığı ortaya konulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu, Bursa iline bağlı 2 merkez ilçeden, 3 devlet 4 özel okulda 2019-2020 eğitim-öğretim yılında görev yapan 8 görsel sanatlar öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada, nitel araştırma yaklaşımlarından “durum çalışması” deseni kullanılmıştır. Bu araştırmada veriler, araştırmanın katılımcıları ile uygulanan yarı yapılandırılmış görüşmeler, görüşmeler sürecinde araştırmacının gözlemleri ve doküman incelemesi veri toplama yöntemleri ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler, tümevarımsal yaklaşım olan tematik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, görsel sanatlar öğretmenlerinin çoğunluğunun akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, akıllı telefonlar gibi materyalleri eğitim ortamlarında kullanımlarının aktif olduğuna dair bulgular elde edilmiştir. Ancak teknolojik eğitim materyallerinin, eğitim ortamlarında kullanımının olumlu olduğu kadar olumsuz sonuçlar doğurabileceğini de belirtmişlerdir. Bu araştırma, çağın dinamizmine uygun bir sanat eğitiminin planlanması ve eğitim verilmesi gerekliliğini vurgulaması açısından önem taşımaktadır.