İlköğretim birinci, ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerine yönelik aile içi bedensel ceza


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HAYRİYE DEMİRASLAN

Danışman: ASUDE BİLGİN

Özet:

Araştırmanın genel amacı ilköğretim birinci, ikinci ve üçüncü sınıftaki öğrencilere anne ve babaları tarafından çocuklara uygulanan şiddet içermeyen disiplin, psikolojik saldırganlık, hafif fiziksel saldırganlık, şiddetli fiziksel saldırganlık ve yok şiddetli fiziksel saldırganlığın saptanması ile anne ve babanın eğitim düzeyi, yaş ve ailedeki çocuk sayısı ile çocuğun cinsiyetine göre farklılaşma durumunu incelemektir. Araştırmanın evrenini, 2005-2006 eğitim-oğretim yılında Bursa ili sınırları içerisinde bulunan resmi ilköğretim okullarının birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklerini ise Bursa ili sınırları içinde bulunan Ahmet Tanpınar İlköğretim Okulu'nun birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarından 53 kız ve 47 erkek öğrenci olmak üzere toplam 100 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak anne, baba ve çocuklar (6-9 yaş arası) arasında yaşanan çalışmalarda kullanılan çözüm taktiklerini anlamaya yonelik, CTS33 PIcture-Card Version For Young Children Of The Parent-To-Child Confict TactIcs Scales, (Carolyn Mebert ve Murray A. Straus (2002) tarafından geliştirilen Çatışma Çözme Taktigi Ölçeğinin Resimli Kart Versiyonu) kullanılmıştır. Bu ölçeğin yaratıcılarından olan Straus ile yazılarak, Ölçeğin kullanımı ile ilgili izin alınmıştır. Verilerin çözümlenmesi Kay-Kare Bağımsızlık Testi yardımıyla incelenmiştir. Uygulama sonucunda, gruplar arası fark ve bu fark ortaya çıkaran değişkenler ile gruplar arası farkı kaynağı belirlenmeye çalışılmış ve elde edilen bulgular istatistiksel olarak yorumlanmıştır. Bulgular tablolar halinde özetlenmiştir. Araştırma sonucunda; elde edilen bulgulara gore anne ve baba tarafından uygulanan şiddet içermeyen disiplinin, psikolojinin . saldırganlığın, hafif fiziksel saldırganlık, şiddetli fiziksel saldırganlık ve yok şiddetli fiziksel saldırganlığın, anne ve babanın eğitim, yaşı ve çocuk sayısı ile çocuğun cinsiyetine göre farklılıklar saptanmıştır . Araştırma bulguları, anne ve babanın eğitim düzeyi, yaşı, ailedeki çocuk sayısı ve çocuğun cinsiyeti ile uyguladıktan disiplin yöntemleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan sonuçlara dayanak olarak araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmeye çalışılmıştır.