Duygu analizi ve sosyal medya alanında uygulama


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yusuf Murat Kızılkaya

Danışman: AYŞE OĞUZLAR

Özet:

Bilgisayar teknolojilerinde meydana gelen değişiklik hayatın her aşamasında yenilikleri de beraberinde getirmiştir. Bunlardan en önemlileri farklı tiplerde ki verilerin derlenip saklanabilmesine, işlenmesine imkan tanıması ve geleneksel medya araçlarına alternatif olarak sosyal medyanın kullanılmaya başlanmasıdır. Geçmişte bir verinin işlenebilmesi için o verinin yapılandırılmış olma ön koşulu varken, günümüzde yapılandırılmamış verilerde son derece kolay bir şekilde işlenebilmektedir. Metin madenciliği tam da burada karşımıza çıkmaktadır. Yapılandırılmamış halde bulunan metinler artık rahatlıkla işlenebilmektedir. Duygu analizi son yıllarda hızla popülaritesi artan bir araştırma alanı olmuştur. Duygu analizinde temel amaç, metinde yer alan duygunun ortaya çıkarılabilmesidir. Sosyal medya özellikle Web 2.0 teknolojisini getirmiş olduğu ve insanların yaşamlarını tamamen değiştiren bir kavramdır. Sosyal medya sayesinde, bireyler artık kendilerine sunulan içerikleri tüketen pasif kullanıcılar değil, kendileri de içerik üretip bunu paylaşabilen aktif bireyler haline gelmiştir. Günümüzde akıllı telefona sahip olan herkes aynı zamanda birer içerik üreticisidir. R yazılımı dünya da son yıllarda en sık kullanılan ve pek çok işlemi kolaylıkla yerine getirebilen önemli bir açık kaynak kodlu programdır. Ancak ülkemizde henüz değeri çok iyi algılanamamış ve kullanım düzeyi istenilen seviyeye ulaşamamıştır. Bu tezde R yazılımı ile duygu analizi yapılmıştır. Duygu analizi için Twitter’dan, 24 Haziran 2018 de Türkiye’de yapılan Cumhurbaşkanlığı ve 27. Dönem Millet Vekilli Genel Seçimi’ne ilişkin en yüksek oy alması beklenen aday ve partilere ilişkin bir ay boyunca atılan tweetlerden ele alınmıştır. Tweetlerden hareketle duygu analizi yapılmış, bu amaçla duygu skoru hesaplanmış ve makine öğrenmesi ile hesaplamalar yapılmıştır. Elde edilen veriler ile seçim sonuçları karşılaştırılımıştır.