Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TÜRKAN ÇAKMAK
Danışman: Nermin Bulunuz
Özet:
Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarına uygulanan klinik danışmanlık modelinin
paydaşlar açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda altı uygulama öğrencisine
uygulanan Klinik Danışmanlık Modeli sonucunda bu öğrencilerin mesleki performanslarında
değişim olup olmadığı, uygulama öğrencilerine verilen dönüt türlerinin niteliği ve niceliğinin
tespit edilmesi, değerlendirme süreci olan son görüşmede konuşma sürelerinin analiz
edilmesi sağlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu “Sınıf öğretmenliği yetiştirme
programları için iyi öğretmenlik uygulamaları: Klinik Danışmanlık Modeli” adlı TÜBİTAK
1010 projesinde görev almış altı son sınıf uygulama öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmalardaki temel amacın
“nasıl” sorusunu cevaplandığı durumlarda “açıklayıcı” durum çalışması stratejisi
kullanıldığından bu araştırmada da durum çalışması türlerinden “açıklayıcı” yaklaşım
kullanılmıştır. Veri toplamada uygulama öğrencilerine ait ders anlatım videoları, ders
anlatımları sonrasında yapılan son görüşme videoları, dönem sonunda paydaşların katılımı ile
11
yapılan değerlendirme toplantılarının video kayıtları ve öğretmenlik uygulaması
değerlendirme formu kullanılmıştır. Bir dönem boyunca öğretmenlik uygulaması dersi
kapsamında Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik ve Hayat Bilgisi derslerini anlatan uygulama
öğrencilerine ait 18 adet ders anlatım, 18 adet son görüşme ve 1 adet son değerlendirme
videosu transktript edilmiştir. Uygulama öğrencilerinin mesleki performanslarındaki gelişim
durumları, aldıkları dönüt türlerindeki değişimler ve dönüt sayıları, son görüşme
videolarındaki paydaşların konuşma süresi tespit edilmiştir. Ders anlatım videolarındaki
uygulama öğrencilerinin gelişim durumlarını yansıtan veriler paydaşlar arasında gerçekleşen
diyalogları betimleyecek şekilde analiz edilmiştir.
Yapılan analizler uygulama öğrencilerinin konu alanı ve alan eğitimi bilgisi, öğrenme
ve öğretme süreci ile ilgili, sınıf yönetimi , iletişim gibi beceriler alanında mesleki
performanslarında değişim yaşadığını, uygulama öğrencilerine verilen dönüt sayılarının hem
uygulama öğretmenleri hem de uygulama öğretim elemanları tarafından artış gösterdiğini,
dönüt türlerinin KDM’ nin son basamağına gelindiğinde değiştiğini ve uygulama
öğrencilerinin konuşma sürelerinde artış gerçekleştiğini ortaya koymuştur.