Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OZAN İPEK
Danışman: KAZIM YOLDAŞ
Özet:Bu çalışma; yazar Numan Kartal'ın öykü ve masallarını, çocuk edebiyatının temel ilkeleri ve çocuk eğitiminden hareketle inceleme ve değerlendirmeyi, bunun sonucunda da Türkçe eğitiminde kullanılabilirliğini belirlemeyi amaçlayan nitel bir araştırmadır. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Kartal'ın çocuklar için yazdığı 1 öykü ve 9 masal kitabı içerisindeki toplam 57 metin çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, doküman incelemesi ve görüşme teknikleriyle toplanmıştır. Verilerin analizi ve yorumlanması sürecinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında; önce çocuk edebiyatı hakkında genel bir çerçeve çizilmiş, Numan Kartal'ın hayatı, sanatı, eserleri, çocuk edebiyatımızdaki yeri ve önemi ortaya konmuştur. Ardından Kartal'ın öykü ve masallarının iç ve dış yapı özellikleri, çocuklar için eğitsel değerleri ve bütün bu ortaya konan bulgular sonucunda da bu eserlerin Türkçe eğitiminde kullanılabilirliği tespit edilmiştir. v Araştırma sonucunda; Kartal'ın 1970 sonrası Türk çocuk edebiyatında masallarıyla ön plana çıktığı, eserlerinin dış yapı özellikleri bakımından çocuk edebiyatı standartlarına genel olarak uyduğu, iç yapı özellikleri bakımından ise bazı metinler hariç diğer eserlerinin çocuklara uygun olduğu, ayrıca kitaplarının çocuklar için zengin bir eğitsel içeriğe sahip olduğu saptanmıştır. Buradan hareketle de, Numan Kartal'ın kitaplarının Türkçe eğitiminde hem bir ana malzeme hem de yardımcı okuma materyali olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca; araştırmanın sonunda, Milli Eğitim Bakanlığı'na, akademisyenlere, öğretmenlere ve yayınevlerine bazı önerilerde bulunulmuştur.