Transforming receptive vocabulary knowledge into productive vocabulary through ICT tools and investigation of students’ views


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Lokman Altun

Danışman: LEVENT UZUN

Özet:

Günümüz dünyası eğitimi de içine katarak teknolojik gelişmelerle birlikte sürekli bir şekilde değişiyor. Bu değişim akımının sonunda, öğretim stratejileri de doğal olarak değişikliğe uğramaktadır. Bu gerçeği göz önüne alarak, bu çalışma Quizlet ve Word Art araçlarını kullanarak öğrencilerin kelime bilgilerini geliştirmeyi aynı zamanda Quizlet aracının öğrencilerin algısal kelime öğrenimi üzerindeki etkisini görmeyi de amaçlamıştır. Bu bağlamda, Word Art aracı öğrencilerin üretken kelime bilgisini arttırmak için kullanıldı, ve araştırmacı bu BIT araçlarının öğrencilerin sözcük yoğunluklarına etkisini de araştırmayı amaçlamıştır. Bu çalışma bir devlet üniversitesinde 70 orta seviye öğrenci ile 11 hafta boyunca uygulandı. 1 ana grup altında 3 alt v grup oluşturuldu. Bütün gruplar hedef kelimeleri doğrudan öğrendi ama sonraki 5 hafta Word Art aracı yardımıyla kelimeler pratik edilirken, ilk 6 hafta süresince, bütün hedef kelimeler Quizlet aracı ile pratik edildi. Bu çalışmada karma yöntem tek grup araştırma yöntemi kullanıldı. Nicel veriyi toplamak ve BIT araçlarının öğrencilerin kelime bilgisi üzerindeki etkisi için, ön test ve son test uygulandı ve veriler IBM SPSS 25 programı ile betimleyici istatistikler ve tek yönlü varyans analiz kullanılarak önemli bir fark olup olmadığı kontrol edildi. Buna ek olarak, araştırmacı öğrencilerin sözcük yoğunlarını hesaplamak için ön yazma, son algısal ve son üretken yazı testlerini uyguladı ve http://www.analyzemywriting.com yardımı ile sözcük yoğunlukları analiz edildi. Quizlet ve Word Art araçlarının hedef kelimelerin kullanıp kullanılmadığını kontrol etmek için, bütün yazılar AntConc kullanılarak analiz edildi ve katılımcılar tarafından kullanılan hedef kelimeler belirlendi. Son olarak, nitel veriyi toplamak ve öğrencilerin BIT araçlarına ve derse karşı yaklaşımlarını belirlemek için 10 katılımcı ile röportaj yapıldı. Bu röportajlar içerik analizi kullanılarak analiz edildi. Bu tezin sonuçları, BIT araçlarının öğrencilerin kelime bilgisi ve sözcük yoğunluğunun geliştirilmesi konusunda oldukça etkisi olduğunu gösterdi. Son test skorlarında ve sözcük yoğunluğu ortalama skorları arasında önemli bir fark bulundu. Word Art aracının Quizlet aracından hedef kelimeleri kullanma konusunda daha başarılı olduğu anlaşıldı. Bununla birlikte, bu çalışma öğrencilerin BIT araçlarına karşı pozitif bir yaklaşımı olduğunu ve öğrencilerin BIT araçlarını eğlenceli ve ilgi çekici bulduğunu gösterdi.