Otomotiv endüstrisinde yalın üretim ve eşzamanlı mühendislik yaklaşımıyla değer akış haritalandırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KAMURAN GÖNEN

Danışman: Nursel Öztürk

Özet:

Günümüzde, yaşamın her alanında meydana gelen değişiklikler, teknolojik yenilikler ve bu doğrultuda artan müşteri talepleri nedeniyle oluşan ağır rekabet ortamında, firmaların sektörlerinde söz sahibi olabilmeleri için çesitli üretim sistemleri ortaya konmaktadır. Bu sistemlerin başında, "Yalın Üretim" sistemi gelmektedir. Bir işletmede yalın üretim sistemine geçişin ilk aşaması, ürüne değer katan ve katmayan faaliyetlerden oluşan değer akışının analiz edilmesidir. Değer akışlarının analiz edilmesinde kullanılan en önemli teknik ise, "Değer Akış Haritalandırma" (DAH) tekniğidir. Bu tez çalışmasının amacı, DAH tekniğinden yararlanılarak "kapıdan-kapıya" bir ürünün meydana getirilmesinde uygulanan tüm faaliyetlerin belirlenmesi, israfa neden olan faaliyetlerin ortaya çıkarılması ve israf kaynaklı faaliyetlerin yalın üretim teknikleri ile ortadan kaldırılması sonucunda, ürünün teslimat sürelerinin kısaltılması, stok miktarlarının ve işgören sayılarının azaltılması, çevrim süreleri ve tip değişim sürelerini kısaltılması, maliyetlerin düşürülmesi, verimliliğin arttırılması, zamana dayalı rekabetin elde edilmesi, iş akışı kaynaklı problemlerin ortadan kaldırılması, müşteri ve çalışan memnuniyetinin arttırılmasıdır. Bu tez çalışmasında ayrıca bir yenilik olarak, eşzamanlı mühendislik yaklaşımıyla DAH tekniği birlikte kullanılarak, ürünün tasarım sürecinde israf kaynaklarının oluşmadan önüne geçilmesi ile önerilen gelecek durumdan daha fazla kazanç elde edileceği düşünülmüş ve bu kazançların ortaya konması hedeflenmiştir. Tez çalışmasında önerilen yaklaşım otomotiv endüstrisinde bir işletmede uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, önerilen gelecek durum ile mevcut durumdaki yarı mamul stoklarında %84, toplam tip değişim süresinde %31,9, işlem süresinde %10,2, temin süresinde %74,6 azalış sağlanmakta, toplam işgören saysı 23'den 21'e düşmektedir. Eşzamanlı mühendislik yaklaşımıyla önerilen DAH ile ise, yarı mamul stoklarında %86,5, toplam tip değişim süresinde %38,9, toplam işlem süresinde %37,5, temin süresinde %76,9 oranında iyileşme elde edilmekte ve toplam işgören sayısı ise, 19'a inmektedir. Sonuçlara göre, tez çalışmasında önerilen yalın üretim ve eşzamanlı mühendislik yaklaşımıyla değer akış haritalandırma ile, işletmelerin rekabet gücünün artmasında katkı sağlanabilir.