Bir çevre kirliliği türü olarak gürültünün okullardaki düzeyinin tespiti


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSEYİN ABAKAY

Danışman: MIZRAP BULUNUZ

Özet:

2016 yılının Mayıs ayında yapılan bu tez çalışmasının iki temel amacı vardır. Birincisi farklı düzeydeki okulların gürültü düzeylerinin tespit edilmesi ve tespit edilen gürültü düzeylerinin yönetmelikte belirtilen standartlarla karşılaştırılması, ikincisi ise ilkokul, ortaokul ve lise gibi farklı okul türleri arasındaki gürültü düzeylerinin kendi aralarında karşılaştırılmasıdır. Tez çalışması tanımlayıcı tipte bir çalışma olup Bursa ili Orhangazi ilçesinde seçilen 3 ilkokul, 3 ortaokul ve 4 lisede yapılmıştır. Bu okullarda ses ölçümleri yapılırken 'Brüel&KjaerHand-held Analyzer Type 2250-L' ses ölçüm cihazı kullanılmıştır. Ses ölçümleri bina içinde ve bina dışında olmak üzere ders ve teneffüs esnasında yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Okullarda ölçülen gürültü düzeyinin yönetmelikte belirtilen standartlarla karşılaştırılması 'Tek Örneklem t-testi' kullanılarak, farklı düzeydeki okullar arasındaki gürültü karşılaştırılması ise 'Tek Faktörlü Varyans Analizi' kullanılarak yapılmıştır. Ölçümlerden elde edilen bulgular neticesinde tüm okulların iç ortam gürültü seviyelerinin yönetmelikte belirtilen değerlerden anlamlı derecede farklılık gösterdiği saptanmıştır. Dış ortam gürültü seviyelerine bakıldığında ise sadece bir okulun belirtilen sınır değerlerin altında kaldığı görülmüştür. Dış ortam ve iç ortam gürültü düzeyi ölçümlerinde merkezi okulların gürültü düzeylerinin şehir merkezinden uzak okulların gürültü düzeylerine göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bu bulgulara göre yeni yapılacak okullar şehir merkezinden uzak, gürültü düzeylerinin düşük olduğu alanlara yapılmalıdır. Ayrıca tüm okullarda ses yalıtımı yapılmasına ihtiyaç vardır. Farklı düzeydeki okul türlerinin karşılaştırılmasında ise ilkokulların gürültü düzeyinin diğerlerinden anlamlı şekilde farklı olduğu bulunmuştur. Bu bulgular tüm okul türlerinde gürültü düzeylerinin tespit edilerek, kontrol edilmesine yönelik çalışmaların yürütülmesine ihtiyaç olduğunu göstermektedir.