Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Recep Tepe
Danışman: ÇAĞATAN TAŞKIN
Özet:İşletmelerin kârlılıklarını arttırmanın yollarından biri de fiyatlandırmaların doğru bir şekilde yapılmasıdır. Fiyat aynı zamanda etkili bir rekabet aracı olarak kullanılabilir. Pazarlama karmasında bulunan diğer unsurlar ile karşılaştırıldığında gelir getirici yönü vardır ve aynı zamanda ikna aracı olarak da kullanılabilir. Tüm bu pozitif özelliklerine rağmen fiyat ve fiyatlandırma konusu akademik alanda yeterli ilgiyi görmemektedir. Özellikle endüstriyel fiyatlandırma konusunun pazarlama bakış açısıyla ele alınması hakkında literatür gelişmiş değildir. Bu tezin temel amacı otomotiv yan sanayinde fiyat karar vericilerinin fiyatlandırma amaçları, fiyatlandırma stratejileri, fiyatlandırma belirleyicileri ve konumlandırma stratejileri hakkındaki davranışlarını ölçmek ve her bir değişken arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Türkiye’de endüstriyel pazarlarda birincil veriler toplanarak yapılan nitel ve nicel araştırmanın bulunduğu ilk çalışma olması ve literatürde bir boşluğu doldurması bakımından önemli bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini TAYSAD üyesi olan işletmelerin fiyatlandırmaya karar veren yöneticileri oluşturmaktadır. Çalışmada toplamda 197 veri analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde fiyatlandırma amaçları ve fiyatlandırma belirleyicileri ile fiyatlandırma stratejileri arasında ve fiyatlandırma stratejileri ile konumlandırma/rekabet stratejileri arasında ilişki tespit edilmiştir. Katılımcıların çoğu fiyatlandırma amacı olarak kârlılığı belirlerken işletmelerini de farklılaşma stratejisi ile konumlandırmaktadır. Buna rağmen en yaygın kullanılan fiyatlandırma stratejisi maliyet-artı fiyatlandırma stratejisidir.