Ses temelli cümle yöntemine yönelik öğretmen görüşleri ve uygulamalarına ilişkin bir inceleme


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NAGİHAN ŞAHİN

Danışman: ASUDE BİLGİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, 2005-2006 eğitim ve öğretim yılında uygulamaya konulan "Ses Temelli Cümle Yöntemi"ne yönelik öğretmen görüşlerinin yılın başında ve sonunda tespit edilmesi ve zaman içerisinde farklılık olup olmadığının belirlenmesidir.Araştırmanın bir diğer boyutu da Ses Temelli Cümle Yöntemi ile okuma yazma öğrenen öğrencilerin yazma ve okuma becerilerindeki değişimin iki dönem boyunca gözlemlenmesidir.Araştırmada öğrenciler zamansal taramanın izleme yaklaşımı doğrultusunda on ay boyunca, her ayın sonunda gözlenip veriler kaydedilmiştir. Öğretmen anketleriyle de eğitim ve öğretim yılı başında ve sonunda anlık saptamalar yapılmıştır. Araştırmanın öğretmen grubunu Bursa ili merkez ilçelerinde (Nilüfer, Yıldırım, Osmangazi) görev yapan ve rastgele seçilen 101 birinci sınıf öğretmeni; öğrenci grubunu ise 2005-2006 eğitim ve öğretim yılında Bursa ili Yıldırım İlçesi Şehit Kurmay Binbaşı Ufuk Bülent Yavuz İlköğretim Okulu'nda birinci sınıfta öğrenim gören 127 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.Öğretmenlere 2005-2006 eğitim ve öğretim yılı başında ve sonunda aynı anket uygulanmış, öğrenciler ise eylül ve haziran ayları arasında yazma ve okuma gözlem formu ile izlenmeye alınmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans değeri alınmış ve ki kare testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda, Ses Temelli Cümle Yöntemi ile ilgili olumsuz görüş bildirildiği görülürken, yıl sonunda edinilen yaşantılarla ve yöntem konusunda bilgi sahibi olundukça görüşlerin önemli ölçüde olumluya döndüğü görülmüştür.Öğrencilerin bir yıl boyunca gözlemlenen yazma ve okuma becerileri dikkate alındığında, yazmada önemli bir sorunla karşılaşılmadığı ancak yavaş okumada, oturma biçiminde, noktalama işaretlerini kullanmada kısmen sorun yaşandığı, vurgu ve tonlamaya dikkat edilmediği ortaya çıkmıştır.