Hizmet içi uygulamalı STEM eğitimlerinin fen bilimleri öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülcan Kurtulan

Danışman: ZEHRA ÖZDİLEK

Özet:

Bu çalışmada, uygulamalı STEM eğitimlerinin fen bilgisi öğretmenlerinin öz-yeterliklerine etkisi ve eğitimlerin okullarda uygulanan örgün eğitim müfredatıyla ne derecede ilişkili olduğu ile öğrencilerin düzeyine uygunluğu araştırılmıştır. Çalışmada ön test-son test yarı deneysel model ile nitel desenin birlikte uygulandığı karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2019-Ekim ve 2020-Mart aylarında uygulamalı STEM eğitimine katılan 61 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sürecinde uygulamalı STEM eğitimine katılan öğretmenlere MEB tarafından belirlenen, daha önce STEM eğitimi almış öğretmenler tarafından uygulamalı STEM eğitimi verilmiştir. Öğretmenlerin aldıkları bu eğitimin öz-yeterliklerine etkisini belirleyebilmek için Uygulamalı Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği ve Uygulamalı Hizmet İçi STEM Eğitiminin Öğretmenlerin Öz-yeterlik İnançlarına Etkisi Hakkındaki Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu çalışma öncesi ön-test ve çalışma sonrası son-test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 2019 paket programı kullanılmıştır. Analiz sonucunda öğretmenlerin uygulamalı STEM eğitimlerinin öz yeterliklerine etkisi konusunda anlamlı fark olduğu gözlenmiştir (p<0.05). Ayrıca eğitime katılan öğretmenlerin STEM eğitimlerinin ders içindeki STEM uygulamalarına katkıları, STEM eğitimlerinin çevreye uygunluğu ve öğrenci özelliklerine uygunluğu hakkındaki görüşlerinin olumlu yönde değiştiği görülmüştür. Çalışmadan elde edilen bulgular sonucunda, uygulamalı STEM eğitimlerinin fen bilimleri öğretmenlerinin öz-yeterliklerine olumlu yönde etkisi olduğu ve öğretmenlerin STEM etkinliği tasarlama becerilerinin gelişimine katkı sağladığı görülmüştür.