The integration of ict tools into listening skill classes to improve listening comprehension of efl learners


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Samet Bal

Danışman: LEVENT UZUN

Özet:

21. yüzyılda öğretmenler geleneksel öğretim yöntemlerinden vazgeçmeye başlamışlardır zira bu yöntemlerin "dijital yerliler" için beklendiği kadar etkili olmadığının farketmişlerdir (Prensky, 2001; Uzun, 2012; 2016); buna ek olarak, öğrenme süreci çok daha yaratıcı ve yenilikçi hale gelirken öğretme süreci gücünü kaybetmeye başlamıştır (Uzun, 2017). Bu gerçeklerin ışığında, bu çalışma teknolojiyi dil öğrenme süreciyle bütünleştirmeyi amaçlamaktadır; Bu nedenle, çalışma BIT araçlarını dinleme becerisi sınıflarıyla bütünleştirmekte ve EFL öğrenenlerin dinleme anlama becerilerini geliştirmek amacıyla, uygulama öncesi ve sonrasında öğrencilerin başarı seviyelerindeki farklılıkları araştırmaktadır. Araştırmanın katılımcı sayısı 50 öğrencidir ve bu öğrenciler kontrol ve deney grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubu BIT araçları ile dinleme becerilerini uygularken, kontrol grubu ders kitabı kayıtlarını dinleyerek pratik yapmıştır. Çalışma, karma yöntem araştırma tasarımı yapmış ve gruplar arasındaki başarı farklılıklarını anlamak ve anlamlı bir fark olup olmadığını görmek için öntest sontest tekniği ile nicel veri toplamıştır. Ayrıca araştırmacı, öğrencilerin uygulanan bu derse karşı ve BIT araçlarına karşı algılarını araştırmak için nitel veri toplamak amacıyla 10 öğrenci ile mülakat yapmıştır. Nicel veriler IBM SPSS 25 ile analiz edilirken, niteliksel veriler daha ileri düzeyde anlaşılması için kodlama yöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları, BIT araçlarının dinleme becerilerinin geliştirilmesinde ve EFL öğrencilerinde olumlu bir tutum yaratılmasında oldukça etkili olduğuna işaret etmiştir zira deney grubunun kontrol grubundan son testte anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüş; ayrıca, öğrencilerin araçlara yönelik algılarının son derece olumlu olduğu ve kursu öğrenme süreçleri için çekici ve etkili olarak tanımladıkları mülakatlar yoluyla tespit edilmiştir.