Eğitim fakültesi öğrencilerinde problemli internet kullanımının yalnızlık, yaşam doyumu ve algılanan sosyal destek ile ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selen Ak

Danışman: FİLİZ GÜLTEKİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinde problemli internet kullanımı ile psiko-sosyal faktörlerden olan yalnızlık, yaşam doyumu ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaçla araştırmaya 2017-2018 eğitim öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenci olan 463 (327 kadın ve 136 erkek) öğretmen adayı katılmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak Problemli İnternet Kullanım Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis-H Testi, Spearman- Brown Sıra Farkları Korelasyon Analizi teknikleri kullanılmıştır. Bu analizler SPSS 24. paket programında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Eğitim Fakültesi öğrencilerinin problemli internet kullanımları ile yalnızlık düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulurken; problemli internet kullanımları ile yaşam doyumu ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öte yandan problemli internet kullanımı ile cinsiyet ve sınıf düzeyi arasında anlamlı bir fark bulunmadığı fakat, öğrenim görülen bölüm ve internette geçirilen zamana göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Araştırma bulguları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.