Direkt püskürtmeli benzinli motorlarda kısmi yükte çalışmada karışım oluşumunun nümerik incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İbrahim Taş

Özet:

Sunulan yüksek lisans tez çalışması kapsamında günümüzde püskürtme yönlendirmeli direkt benzin püskürtmeli motorlarda kullanılan, içi boş koni tip püskürtme yapabilen bir enjektörün nümerik kalibrasyonu literatürde bulunan deneysel çalışmalardan istifade edilerek sağlanmıştır. Bu enjektör kullanılarak püskürtme analizleri gerçekleştirilmiş ve ortam şartlarının yakıt demeti karakteristikleri üzerine etkisi incelenmiştir. Ardından, bu enjektörü kullanan direkt püskürtmeli benzinli bir motor için silindir içi akış analizleri gerçekleştirilmiştir. Silindir içi akış analizlerinde üç farklı çoklu enjeksiyon stratejisi kullanılmış ve buji civarında iyi bir karışım oluşumu için verilen çoklu enjeksiyon stratejilerinden uygun püskürtme stratejisi belirlenmiştir. Ortam şartlarının, yakıt demeti karakteristikleri üzerine etkisinde ortam basıncının artması yakıt demetinin nüfuz derinliği ve Sauter ortalam çap değerini azaltırken, buharlaşmanın arttığı görülmüştür. Ayrıca, yakıtın buharlaşmasında ortam basıncının sıcaklıktan daha etkili bir parametre olduğu belirlenmiştir. Silindir içi akış analizlerinde ise gönderilecek olan yakıtın sıkıştırma sonuna doğru yapılması buji civarında tutuşabilir yakıt-hava karışımının eldesini olumlu yönde etkilediğini, çok erken yapılan püskürtmelerin ise buji civarında tutuşabilir yakıt-hava karışımının tutturulmasını zorlaştırdığı görülmüştür. Erken yapılan püskürtmelerde düşük silindir içi basınç nedeniyle gönderilen yakıtın nüfuz derinliğinde artış meydana geldiği görülmüştür. Son olarak en uygun çoklu enjeksiyon stratejisi için buharlaşan yakıt miktarı krank mili açısına göre değişimi verilmiştir.