Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Betül Çekiç
Danışman: Nermin Bulunuz
Özet:
Zaman ilerledikçe değişen ihtiyaçları karşılayabilmek için Fen eğitimi alanında yeni
adımlar atılması gerekmektedir. Fen eğitimi, bireylerin yaşamındaki gereksinimleri
karşılamak, bireyi topluma ve geleceğe hazırlamak için önemlidir. Özellikle fizik konularının
evreni, dünyayı anlamak için fen eğitiminde gün geçtikçe daha değerli bir yeri olmuştur.
COVID19 pandemisi ile beraber öğrencilere uzakken de yakın olabilmenin, dinamik ders
ortamları yaratabilmenin önemi bir kez daha kendini göstermiştir. Bu çalışmada6. Sınıf
Kuvvet ve Hareket ünitesi kapsamında, değerlendirilme korkusundan uzak, öğrenciyi aktif ve
mutlu kılan, düşünmeye iten, ücretsiz ulaşım imkanı olan Algodoo yazılımı ile biçimlendirici
yoklama soruları kullanılmıştır. Bu çalışmanın amacı Algodoo yazılımı ve biçimlendirici
yoklama soruları ile desteklenmiş kuvvet ve hareket ünitesinin altıncı sınıf öğrencilerine
öğretim sürecini değerlendirmektir.
Çalışma 2021-2022 Güz döneminde, Bursa İli Nilüfer İlçesine bağlı Özel Şahinkaya
Eğitim Kurumları’nda 40 altıncı sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada araştırmacı
tarafından ünitede yer alan beş kazanıma yönelik Algodoo yazılımı ve biçimlendirici yoklama
soruları ile desteklenmiş ders planları kullanılmıştır. Araştırmacı aynı zamanda öğrencilerin
Fen Bilimleri öğretmeni olduğu için, çalışmada eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Veri
vii
toplama araçları olarak gözlem formu, görüşme soruları ve biçimlendirici yoklama soruları
kullanılmıştır. Gözlem formundan ve yarı-yapılandırılmış görüşme sorularından elde edilen
veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Her kazanıma yönelik olarak oluşturulan 5
biçimlendirici yoklama sorusu, rubrikler kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular, öğrencilerin derste Algodoo yazılımı ve biçimlendirici yoklama sorularına
karşı yaklaşımlarının olumlu olduğunu göstermektedir. Öğrenciler görüşmelerde dersler
farklı öğretim yöntemleriyle işlendiğinde, dersleri daha çok severek öğrendiklerini
söylemişlerdir. Öğrenciler yoklama sorularına detaylı cevaplar vermişler, düşüncelerini net
biçimde ifade etmişlerdir. Görüşmelerde öğrenciler düşüncelerini yanlış yapma kaygısı
taşımadan rahatlıkla paylaşabildiklerini, bu sürecin onların yaratıcı düşünme becerilerini
geliştirdiğini belirtmişlerdir. Öğrenciler Algodoo yazılımı ve biçimlendirici yoklama
sorularıyla desteklenen Fen derslerine aktif olarak katılmış, bu yaklaşımların öğrencilerin
öğrenme süreçlerini olumlu yönde etkilediği gözlemlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, Fen
Bilgisi öğretmenlerine ve araştırmacılara Algodoo yazılımı ve biçimlendirici yoklama
sorularını derslerinde etkin biçimde kullanmaları önerilmektedir.