Şnitke'nin müzikal stili ve viyola konçertosu


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, DEVLET KONSERVATUVARI, MÜZİK, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELENA UNALDI

Danışman: Görkem Çalgan

Özet:

Alfred Şnitke, hem yaşam mücadelesi, hem de bestecilik kimliğini yaratma mücadelesinde müzisyenler için örnek olabilecek karakteri sayesinde adını tarihe yazdırmayı başarmıştır. Tanıklık ettiği dünya savaşı, yaşadığı dönemin siyasi zorlukları, sağlık problemleri onu yolundan vazgeçirememiş, avangard tarzıyla, polistilistik akımın yaratıcısı olarak XX. yüzyılın en tanınan bestecilerinden birisi olmuştur. Bestecinin hayatı ve müzikal anlayışı, müziğinin XX. yüzyıl için yeri ve öneminin ortaya konması, viyola konçertosunun form ve yorumlama açısından incelenmesi bölümlerinden oluşan çalışmanın, yaylı çalgılar ve özellikle viyola öğrencileri ve öğretmenlerinin başvurabilecekleri bir kaynak olması amaçlanmıştır. Çalışmanın son bölümünde viyola konçertosu, bir yorumcu ve öğretmenin gözünden hem genel anlamda müzikal hem de yorumuna yönelik olarak incelenmiş, faydalı olabilecek önerilerde bulunulmuştur. Çağdaş viyola repertuvarının en önemli eserlerinden biri olan Şnitke’nin viyola konçertosu, besteci tarafından polistilistik bir yaklaşımla yazıldığı için birçok farklı stili içinde barındırır. Ayrıca marş ve vals gibi farklı tarzlar arasında geçişler yapar. XX. yüzyılın en önemli viyola yorumcularından olan Yuri Başmet’e ithaf edilen konçertonun en önemli teması da sanatçının soyandaki “B-a-s-c-h-(m)- e-(t)” harflerinden oluşmaktadır