Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Türkiye Cumhuriyeti'ndeki güzel sanatlar liselerinde okutulan piyano dersi öğretim programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yusuf Acemoğlu

Danışman: SEDAT YÜKSEL

Özet:

Bu araştırmada, K.K.T.C ve T.C Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri'nde okutulan piyano dersi öğretim programları karşılaştırılarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir.Bu inceleme ve değerlendirme altında: Her iki ülkenin eğitim sistemlerinin genel yapıları, temel ilkeleri, uyguladığı piyano öğretim programları incelenmiştir. Karşılaştırmalı bir araştırma olan bu çalışmada veri toplama aracı olarak kaynak tarama yöntemi kullanılmıştır. Kaynak tarama çalışmasında konu ile ilgili kitaplar, bilimsel yazılar, tezler ve resmi dokümanlar incelenmiş; internet ortamında yayınlanan verilerden de yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; K.K.T.C. ve T.C AGSL'de uygulanmakta olan piyano öğretim programlarının olumsuzluklar ve eksiklikler içerdiği saptanmıştır. Bu araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda;- T.C. AGS Liseleri ilköğretimin orta kısmından sonra öğrenci alıp, 4 yıllık lise eğitimi verirken K.K.T.C. AGS Lisesi ise, ilkokuldan sonra öğrenci alıp 3 yıl ortaokul, 3 yıllise eğitimi vermektedir. Bu sayede K.K.T.C.'de öğrenciler Türkiye'deki öğrencilerden 3 sene erken müziğe başlama şansına sahiplerdir.- K.K.T.C.'deki AGSL, T.C. M.E.B bünyesinde bulunan program hazırlama ve geliştirme komisyonunun, bütün AGS Liselerinde uygulanmak üzere hazırladığı AGSL piyano öğretim programını, lise kısmı için hiçbir değişiklik ve uyarlama sözkonusu olmadan kullanmaktadır.- Bu programın orta kısma yönelik bir karşılığı olmadığı için K.K.T.C.'de program geliştirme işi okul zümre öğretmenlerine bırakılmış, program geliştirme, ölçme-değerlendirme gibi alanların uzmanlarından yoksun olarak lise kısmına hazırlayıcı-tamamlayıcı genel bir program oluşturulamamıştır. Nitekim ortaya çıkan programın işlevini yeterince ortaya koymadığı saptanmıştır.- Her iki ülkenin de aynı öğretim programını kullanmasına rağmen, programların uygulamadaki görüntülerine bakıldığında K.K.T.C. AGSL'nin ortaokul seviyesinde piyano eğitimine başlamasından dolayı farklılıklar olduğu görülmektedir.Araştırmada elde edilen bu sonuçların ışığında belirlenen sorunların çözümüne yönelik öneriler oluşturulmuştur.