Kodaly yaklaşımıyla zenginleştirilmiş deşifre şarkı söyleme uygulamaları modülü geliştirilmesi: Bir eylem araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA EREN

Danışman: Hatice Çeliktaş

Özet:

Bu araştırmada Kodály yaklaşımıyla zenginleştirilmiş başlangıç düzeyi deşifre şarkı söyleme becerilerini geliştirmek için bir modül hazırlanması amaçlanmıştır. Çok Sesli Koro dersi hedef ve davranışları çerçevesinde şekillendirilen bu modül aracılığıyla Kodaly yaklaşımının temel ilkeleri ile yöntem içinde teknik ve araçlar kullanılarak öğrencilerin başlangıç düzeyinde deşifre becerilerinin geliştirilmesi, öğrencilerin koro derselerinde kendilerini müzikal olarak daha iyi ifade edebilmesi ve bu etkinliklerde etkin olarak yer alabilmesi hedeflenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, modülün geliştirilme süreci boyunca öğrencilerin uygulamaya yönelik görüşleri ve motivasyonları ile öğretmenin deneyimleri göz önünde bulundurulmuştur. Ayrıca son olarak öğrencilerin süreç sonundaki deşifre şarkı söyleme becerilerinin ve modülün değerlendirilmesine yönelik bir sontest gerçekleştirilmiştir. Sürecin aktif olarak izlenmesi ve değerlendirilmesi nedeniyle çalışma, bir eylem araştırması olarak tasarlanmıştır. 

Araştırmada Kodaly yaklaşımı ve deşifre şarkı söyleme hakkındaki literatür taramasının ardından süreç boyunca 8 haftalık bir modül hazırlanması planlanmıştır. Her bir ders planının hazırlanması, çalışma grubuna uygulanması ve geçerlik komitesi tarafından değerlendirilmesi bir eylem planı olarak kabul edilmiş ve yeni hazırlanan ders planı, bir önceki ders planından elde edilen geri bildirimlerle aynı süreç izlenerek hazırlanmıştır. Her bir ders uygulamasının ardından öğrencilerden derse yönelik görüş alınmış ve her ders sonrası öğretmen günlüğü tutulmuştur. Sürecin sonunda, modülün öğrencilerin deşifre şarkı söyleme becerilerine katkısını anlamak için bir sontest uygulanmıştır. Bu sontestte araştırmacı tarafından öğrencilerin deşifre şarkı söyleme becerilerini değerlendirmek üzere hazırlanan 3 adet şarkı kullanılmıştır.

Araştırma sonunda uygulanan sontest sonuçlarında da, süreçte elde edilen buşlgulara paralel olarak öğrencilerin başlangıç düzeyi deşifre şarkı söyleme becerilerinde olumlu yönde bir gelişme olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Sözcükler: deşifre şarkı söyleme becerisi, Kodály yöntemi, koro eğitimi, müzik eğitimi.