Güzel sanatlar liseleri bireysel ses eğitimi derslerinde teknoloji destekli öğretimin etkililiğinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Melike Çakan Uzunkavak

Danışman: GÜLNİHAL GÜL

Özet:

Bu araştırma ile Güzel Sanalar Liseleri Müzik Bölümlerinde Bireysel Ses Eğitimi dersi kapsamında gerçekleştirilen teknoloji destekli eğitimin hedef davranışlara ulaşma durumuna katkısının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma araştırma deseni ve sıralı açıklayıcı desen örnekleme türü kullanılmıştır. Araştırmanın deney grubunu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Trabzon Akçaabat Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü 10. sınıf öğrencileri, kontrol grubunu Rize Türk Telekom Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü 10. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada deney grubu ile 4 haftalık eğitim süreci gerçekleştirilmiştir. Eğitim sürecinin sonunda deney ve kontrol grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan "bilgi testi" kullanılarak son test uygulaması yapılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel çözümleri için SPSS 23.0 paket programından yararlanılmıştır. Araştırmadaki nitel veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü 10. sınıfta öğrenim gören deney grubu ile bire bir görüşmeler sonucunda elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılarak çözümlenip yorumlanmıştır. Araştırmanın nicel veri sonuçlarına göre deney ve kontrol gruplarının bağımsız örneklem t-testi sonucunda deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel bölümünde ise yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen verilerin analizi sonucunda 4 tema ve 27 koda ulaşılmıştır. Ulaşılan temalar ve kodlar doğrultusunda teknoloji destekli öğretim materyalleri ile gerçekleştirilen bireysel ses eğitimi derslerinin daha akılda kalıcı, öğrenmeyi destekleyici, ilgi çekici, açıklayıcı, eğlenceli, odaklanmayı kolaylaştırıcı, tekrar edilebilme olanağı sağlayıcı, kavramların algılanabilirliğini kolaylaştırıcı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca görsel-işitsel materyallerin dersin etkililiğini arttırdığı, teknoloji destekli araçlar ile gerçekleştirilen öğretimin açıklayıcı, tekrarlayıcı, bilgilendirici, özetleyici, ilgi çekici, rekabet ortamı sağlayıcı, interaktif, anlaşılabilir ve kolay ulaşılabilir olduğu; teknoloji destekli geliştirilen öğretim araçlarının öğrencilerin bireysel öğrenmelerine ve öz yeterlik düzeylerine olumlu yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin söz konusu bu materyallerin öğretici olduğunu düşündükleri, deney grubu ile gerçekleştirilen öğretim sürecinde kullanılan tüm araçların öğrenciler tarafından beğenildiği, öğrencilerin bu programları eğlenceli ve öğretici buldukları sonucuna ulaşılmıştır.