Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERDAR GÜNEY
Danışman: Elif Erzan Topçu
Özet:Süspansiyon sistemleri ve bu sistemlerin önemli elemanlarından olan amortisörler yıllar içerisinde değişen ve gelişen müşteri beklentileri sebebiyle önemli gelişmeler göstermiştir. Yol tutuşu, konfor, güvenlik gibi farklı beklentileri aynı anda sağlamak için gelişen teknolojik imkanlar da kullanılarak çeşitlilikler artmış ve beklentiler daha yüksek ölçüde karşılanır olmuştur. Amortisörlerle ilgili gelişmelerin yanında gün geçtikçe artan konfor beklentileri de amortisörler üzerinde yapılan çalışmaların artmasına ve derinleşmesine sebep olmaktadır. Bu tez çalışmasında çift borulu amortisör kaynaklı bir gürültü oluşumunu önlemek için amortisör tasarımında değişikliğe gidilerek gürültü problemine çözüm aranmıştır. Bunun yanında gürültünün araç üstü testleri öncesinde test bankolarında test edilmesi zaman ve maliyet avantajı sağlayacağından yeni bir test metodu da değerlendirilmiş ve etkinliği daha yüksek bir test metodu ihtiyacı olduğu görülmüştür. Gürültü problemini gidermek için amortisörün piston valfinde, taban valfinde ve basınç tüpü üzerindeki konfor uygulamasında değişiklik yapılarak subjektif değerlendirme sonuçları incelenmiş ve bu test sonucunda olumlu olarak değerlendirilenler laboratuvar ortamında da performans ve gürültü testlerine tabi tutulmuşlardır. Bu testlerde kuvvet-yer değiştirme, kuvvet-hız ve oluşan gürültü değerleri incelenmiştir. Bu tez çalışmasıyla sübjektif gürültü değerlendirme testi ve laboratuvar ortamında gerçekleştirilen gürültü ve performans testleri ile bir amortisörün gürültü problemi incelenmiştir. İlgili problemin çözümü için amortisör üzerinde yapılan değişikliklerin amortisörün temel performans karakteristikleri üzerindeki etkisi de beraberinde incelenmiştir.