Türkiye ve Yunanistan ortaokul matematik öğretim programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Enta Ismail Amet

Danışman: GÜL KALELİ YILMAZ

Özet:

Bu çalışmanın amacı Türkiye ortaokul matematik öğretim programı ile tarihinde matematik alanında önemli bir yere sahip olan Yunanistan’da uygulanmakta olan 5-8. sınıf matematik öğretim programlarının karşılaştırılarak benzer ve farklı yönlerinin ortaya konulmasıdır. Araştırma genel tarama modelinde desenlenmiş, betimsel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak öğretim programları kullanılmış ve doküman analizi tekniği ile analizler yapılmıştır. Türkiye ve Yunanistan öğretim programlarına ve ülkelere ait genel bilgilere ülkelerin resmi internet sitelerinden ulaşılmıştır. Araştırmada Türkiye ve Yunanistan öğretim programları; yapı, amaç, içerik, eğitim durumları ve ölçme-değerlendirme boyutları açısından detaylı bir şekilde karşılaştırılmıştır. İçerik boyutunda; öğrenme alanları, alt öğrenme alanları, her bir sınıf düzeyinde ele alınan konular ve kazanımlar ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Araştırma bulguları sunulurken tablolardan faydalanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde; Türkiye matematik öğretim programı tek bir doküman halinde yapılandırılmış olmasına rağmen Yunanistan matematik öğretim programının, amaçlar, genel hedefler, disiplinler arası yaklaşımın temel kavramlarını kapsayan detaylı bir dokümanı da mevcuttur. Yunanistan’da ilkokul 6 ortaokul 3 yıl olmasına rağmen Türkiye’de her ikisi de 4 yıldır. Araştırmaya dahil edilen matematik öğretim programlarının her ikisinde de problem çözme becerisinin ve matematiğin gerçek yaşamdaki yerinin öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır. Toplam kazanım sayılarına bakıldığında, Yunanistan matematik öğretim programında kazanım sayısı Türkiye’den daha fazla olmasına rağmen, buna karşılık gelen toplam ders saatinin Türkiye programında daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Eğitim durumları incelendiğinde Yunanistan programında matematik tarihi üzerinde durulduğu fakat Türkiye programında matematik tarihine herhangi bir vurgu yapılmadığı görülmüştür. Karşılaştırılan her iki programda da ölçme ve değerlendirmenin amacı öğrenci merkezli bir yaklaşıma sahiptir. Her iki ülkede de ölçme sonuçlarının tek başına değerlendirilmediği, aksine süreç odaklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Yunanistan matematik öğretim programında ölçme ve değerlendirme boyutuna daha çok önem verildiği görülmüştür. Bu bilgilerin yanı sıra her iki ülkenin öğretim programlarındaki benzer ve farklı yönler detaylı bir şekilde verilmiş ve bu alanda araştırma yapacak araştırmacılara öneriler sunulmuştur.