Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ, OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OĞUZHAN TAŞ
Danışman: Murat Yazıcı
Özet:
Hafif sandviç yapılar, özellikle otomotiv, denizcilik ve havacılık gibi geniş bir kullanım alanında hızlı bir şekilde yayılarak kullanılmaktadır. Geniş kullanım alanının tercih edilmesinin başlıca nedenleri, bu yapıların yüksek özgül bükülme sertliğine ve enerji emme kapasitesine sahip olmasıdır. Sandviç yapılar temelde çekirdek ve yüz tabakalarından meydana gelmektedir. Bu temel bileşenler arasında yapıya seçicilik ve değişkenlik kazandıran en önemli eleman çekirdek yapılardır. Birçok farklı amaç ve uygulama için çok sayıda analitik ve deneysel çalışma sonucunda geliştirilen çekirdek yapıların temeli, gözenekli malzemeler ve yapılardan meydana gelir. Birbirlerine göre farklı avantajları bulunan bu yapıların kullanım alanları istenilen özelliklere göre seçilebilir. Sandviç yapıların yapısal davranışlarını incelemek için birçok test yöntemi kullanılmaktadır. Bu test yöntemlerinden bir tanesi de şok testidir. Şok testlerini gerçekleştirmek için günümüzde şok tüpü deney cihazları geliştirilmiştir. Şok tüpleri gerçek patlamalar ve bunların etkilerini, genellikle daha küçük ölçekte simüle etmek için kontrol edilebilir test ekipmanı veya bir modeldeki patlama dalgalarını çoğaltmak ve yönlendirmek için kullanılan bir araçtır. Bu tez çalışması kapsamında şok tüp deney düzeneği üretilmiştir ve şok dalgasına maruz bırakılan farklı malzeme ve çekirdek geometrisine sahip sandviç yapıların yapısal davranışları, hasar ve sönümleme mekanizmaları deneysel olarak incelenmiştir.