Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tuğba Korkmaz
Danışman: SEDAT YÜKSEL
Özet:Araştırmada, merkezi yönetim odaklı olan Türk Eğitim Sistemi ile yerel yönetim odaklı olan İngiliz Eğitim Sistemi karşılıklı olarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Bu inceleme ve değerlendirme altında : Her iki ülkenin eğitim sistemlerinin tarihsel süreçleri, eğitim sisteminin dayandığı ilkeler ve amaçlar, eğitim sistemlerinin organizasyonu, eğitimin yönetimi ve teftişi, öğretmenlerin yetiştirilmesi, eğitim personeli ve eğitimin planlanması ve finanse edilmesi incelenmiştir. İncelemeler yapılırken en güncel verilere ulaşılmaya çalışılmış ve resmi sayısal verilere ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda ulaşılan sonuçlar: 1. Türk Eğitim Sistemi 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ve İngiliz Eğitim Sistemi 1988 Ulusal Program esaslarına üzerine oturtulmuştur. 2. Türk Eğitim Sistemi’nde Eğitim Bakanlığı teşkilatı çok bürokratik bir yapıya sahip , İngiliz Eğitim Sistemi’nde ise Eğitim Bakanlığı teşkilatı çok bürokratik bir yapıya sahip olmayıp eğitime yön verici nitelik taşımaktadır. 3. İngiliz Eğitim Sistemi’nde öğrenci ilgi ve ihtiyaçları karşılanmış; Türk Eğitim Sistemi’nde ise öğrenci ihtiyaçlarına tam olarak cevap verilmemiştir. 4.İngiltere’de okul öncesinden ortaöğretime kadar okullaşma yayılmıştır. Fakat Türkiye’de zorunlu eğitim yaşındaki çocukların tamamı okullaştırılamamıştır. 5.Türkiye’de eğitim sisteminde modern eğitim teknolojilerinden asgari ölçüde yararlanılarak eğitim temel araç ve donanıma dayandırılmıştır. İngiltere’de ise modern eğitim teknolojilerinden azami ölçüde yararlanılmıştır. 4 4 6.Türkiye’de Eğitim Bakanlığı’nın sunduğu program doğrultusunda okullarda eğitim verilmektedir. İngiltere’de ise her okulun ulusal programı esas alarak hazırladıkları programları vardır ve öğrenci ihtiyaçlarına uygun okul programını seçerek öğretime başlanmaktadır. 7. İngiltere’de eğitim teftiş kurulu eğitim bakanlığından ayrı bir yapıdır. Türkiye’de ise teftiş kurulu eğitim bakanlığının merkez örgütünde görev yapmaktadır. 8. Türkiye’de öğretmen yetiştirilmesinde nitelik ve niceliğe bakılmaksızın sınav sistemi mevcuttur. İngiltere’de ise böyle bir durum söz konusu değildir. 9.İngiltere’de eğitim personelini okullar kendileri seçmekte; Türkiye’de ise sınav yolu ile atamalar yapılmaktadır. 10. Türkiye’de öğrenci başarısı ulusal ölçütlerle değerlendirilmeyip İngiltere’de öğrenci ulusal ölçütlerle değerlendirilmektedir 11.İngiltere’de tüm okulların standartları göz önüne alınarak okullarda aynı standartların sağlanması hedef alınmıştır. Türkiye’de okul standartları bir bütünlük içerisinde değildir. 12.İngiltere’de eğitime ayrılan bütçe tüm eğitim ihtiyaçlarını karşılamaktadır.Türkiye’de ise eğitimin finansmanı için kaynaklar sınırlıdır.