İşletme etiği ve çalışanların şirketlerinde mevcut olan etik uygulamalara ilişkin algılarının ölçümüne yönelik bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA BAYRAM

Danışman: BİLÇİN MEYDAN

Özet:

Belli bir toplum içerisinde neyin doğru ve neyin yanlış olduğu konusunda yol gösterici rolü oynayan etik değerler tarihi süreç içerisinde devamlılığını koruyan değerlerin başında gelmektedir. İşletme etiği, ekonomi ve iş dünyasının sağladığı olanaklar karşısında sağduyulu seçimler yapmamızda bize yol gösteren ilkeler ve değerleri inceleyen bir disiplindir. Kurumların topluma karşı sosyal sorumluluğunun giderek artması ile, işletme etiği konusu önem kazanmıştır. İşletme etiğinin kuruma sağlayacağı faydalar üzerine planlı çalışmalar yapılmakta, buna bağlı olarak kurumların misyon ve hedeflerinde değişiklikler yapılmaktadır. İşletme etiğine olan yönelişin sebebi sağlanan üstünlüklerin avantajının uzun ömürlü oluşudur. Şirketler bu alandaki örnek uygulamalarını vurgulayarak küresel rekabette daha uzun süreli avantaj elde etmeyi hedeflemektedir. Etik ve sosyal sorumluluğun, Türkiye’de devlet ve özel sektörde işlerlik kazanması için, sistematik düzeyde ele alınması, pratiğe geçirilmesi gerekmektedir. Günümüzde sektörler arası eşgüdüm, çevreye duyarlılık ve işletme etiğine verilen önem artmıştır. İşletme etiğinin kurumsallaştırılması için tüm çıkar grupları arasında işbirliğinin sağlanması çok önemlidir. Bu nedenle, günümüzde bireylerin ve organizasyonların dürüstçe eylemde bulunduğu bir iş dünyası yaratmak için araştırma ve eğitim alanında işbirliğine, etik liderliğin güçlendirilmesine, eylem ve uygulamalarını etik kuralarına uygun olarak gerçekleştiren toplumun varlığına gereksinim duyulmaktadır. Tüm çıkar gruplarının hak ve sorumluluklarının gözetildiği etik bir toplumun temel taşları; işletme etiğinin araştırılması ve geliştirilmesiyle elde edilen bilgileri yayma, yönetim kültürlerinin etik temellerini güçlendirme ve eğitimde işletme etiğini sosyal bir norm olarak kabul etme şeklinde ifade edilebilir. İşletmelerde etiğin kurumsallaştırılması ve sosyal yönden sorumlu davranışın teşvik edilmesi için bu alandaki eğitimin yaygınlaştırılması ve bilimsel çalışmaların desteklenmesi, iş dünyası ile akademik çevreler arasında diyalog ve işbirliği ortamının oluşturulması önem kazanmaktadır. Bu düşünceden hareketle hazırlanmış olan; “İşletme Etiği ve Çalışanların Şirketlerinde Mevcut Olan Etik Uygulamalara İlişkin Algılarının Ölçümüne Yönelik Bir Araştırma” başlıklı çalışmada birinci bölümde; işletme etiğine ilişkin kavramsal çerçeve incelenmiş, ikinci bölümde; işletmeleri etik davranmaya yönelten nedenler paydaş bazında incelenmiş ve işletmelerde etik kavramının i kurumsallaştırılması ve yöntemleri açıklanmıştır. Üçüncü bölümde ise; otomotiv yan sanayinde faaliyet gösteren uluslararası bir firmada anket yöntemi ile uygulama çalışması yapılarak, işletmelerin çalışanlarına yönelik etik sorumluluklarını yerine getirme düzeyleri ve çalışanları tarafından algılanan etik performans düzeyleri incelenmiştir.