İnkılap’tan İhtilal’e eğitim: Pedagog İsmail Hakkı Baltacıoğlu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Feyzullah Uz

Danışman: BENGÜL GÜNGÖRMEZ AKOSMAN

Özet:

Eğitim tarihimizde önemli bir yeri olan İsmail Hakkı Baltacıoğlu bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Çalışmamızda şu sorulara cevaplar aradık: Baltacıoğlu üzerinde tesir eden adamlar kimlerdir? Baltacıoğlu kimleri okudu? Baltacıoğlu’nu kimler okudu? Baltacıoğlu’nun tesir ettiği dünya hangi dünyadır? Baltacıoğlu’nun ifade ettiği dünya nasıl bir dünyadır? Önce onun yaşamı ve hayat felsefesi incelendi. Daha sonra Baltacıoğlu’nun eğitim görüşleri ve “İçtimai Mektep” dediği eğitim sistemi anlatılarak, eğitimle ilgili önemli kitaplarına değinildi. Baltacıoğlu’nun eğitim görüşleri, mevcut eğitim felsefeleriyle karşılaştırıldı. Çalışmamızı, Baltacıoğlu’nun çok yönlü kişiliğinin içinden O’nun eğitimci yönüyle sınırlandırdık. Tiyatro, siyaset, din, sanat, milliyetçilik vb. diğer yönlerine ve görüşlerine “eğitim” ile ilişkilendirilebilecek kadarıyla değinilmeye çalışıldı. Askeri eğitim, laik eğitim, dini eğitim, ideolojik eğitim, bilimsel eğitim vb. gibi eğitimin çeşitlendirildiği günümüzde eğitimin demokratik olması gerektiği vurgulandı. “Demokratik Eğitim” ve “Yeniden Kurmacılık (Reconstructions)” üzerinde duruldu. Öğrenci merkezli eğitim okul merkezli toplum demektir.