Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELTEM AK
Danışman: Selahattin Turan
Özet:
Bu araştırmada; özel okullarda görev yapan branş ve sınıf öğretmenlerinin
motivasyonları ve okul yöneticilerinin iletişim becerileri arasındaki ilişki
incelenmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki çeşitli eğitim kademelerindeki
özel okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi
için veriler İstanbul ilinde bulunan özel okullardan seçilmiş 5 özel okulda
görev yapan 105 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
anket kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin analiz edilmesinde SPSS 20
programı kullanılmıştır. Öğretmenlerin demografik özelliklerinin dağılımı
frekans ve yüzde ile gösterilmiştir. Anketlerden alınan puanların tanımlayıcı
istatistikleri olarak ortalama ve standart sapma verilmiştir. Öğretmenlerin
ölçeklerden aldıkları puanların tanıtıcı özelliklere göre farklılaşma
durumlarının incelenmesinde Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır.
Araştırmada öğretmenlerin iletişim becerileri algıları ve motivasyon düzeyleri
arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için Spearman Korelasyon analizi
kullanılmıştır. Sonuç olarak araştırmada yöneticilerin anlama-empati kurabilme
yetileri ile öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında
pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde yöneticilerin sosyal rahatlığı
sağlama durumları ile öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri
arasında pozitif yönlü ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yöneticilerin
iletişim süreçlerinde destekleyici nitelikteki yaklaşımları ile öğretmenlerin
içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişki bulunmuştur.