ÖZEL OKUL YÖNETİCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ İLE ÖĞRETMENLERİNİN MOTİVASYONLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELTEM AK

Danışman: Selahattin Turan

Özet:

Bu araştırmada; özel okullarda görev yapan branş ve sınıf öğretmenlerinin motivasyonları ve okul yöneticilerinin iletişim becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki çeşitli eğitim kademelerindeki özel okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi için veriler İstanbul ilinde bulunan özel okullardan seçilmiş 5 özel okulda görev yapan 105 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin analiz edilmesinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. Öğretmenlerin demografik özelliklerinin dağılımı frekans ve yüzde ile gösterilmiştir. Anketlerden alınan puanların tanımlayıcı istatistikleri olarak ortalama ve standart sapma verilmiştir. Öğretmenlerin ölçeklerden aldıkları puanların tanıtıcı özelliklere göre farklılaşma durumlarının incelenmesinde Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin iletişim becerileri algıları ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak araştırmada yöneticilerin anlama-empati kurabilme yetileri ile öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde yöneticilerin sosyal rahatlığı sağlama durumları ile öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yöneticilerin iletişim süreçlerinde destekleyici nitelikteki yaklaşımları ile öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişki bulunmuştur.