Kavram karikatürleriyle desteklenmiş fen öğretiminin etkililiğinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fahriye Terzioğlu

Danışman: MUSTAFA ÖZKAN

Özet:

Bu çalışmada, Fen Bilimleri dersi İnsan ve Çevre ünitesinde kavram karikatürü kullanımının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen öğretimi üzerine olan etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak çalışmada karma yöntem araştırma desenlerinden iç içe gömülü desen kullanılmıştır. Araştırma 2017 -2018 eğitim-öğretim yılının II. döneminde Bursa ili, Nilüfer ilçesinde yer alan bir özel okulun 7. Sınıfında öğrenim gören 19 deney grubu ve 19 kontrol grubu olmak üzere toplam 38 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda dersler mevcut Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı doğrultusunda işlenirken, deney grubunda ise dersler kavram karikatürleriyle desteklenerek işlenmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine "Fen Başarı Testi" ön test ve son test şeklinde uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin uygulanan yöntemle ilgili düşüncelerini belirlemek amacıyla deney grubunda yer alan 9 öğrencileriyle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel bulgulara göre; deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı son testinden aldıkları puanların ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Nitel bulgulara göre ise, kavram karikatürlerinin öğrencilerin derse yönelik ilgilerini arttırdığı dersleri daha eğlenceli ve öğrenmeyi daha kalıcı hale getirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, Fen Bilimleri derslerinde kavram karikatürü kullanımına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.