Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FİGEN KAS
Danışman: ERDAL EMEL
Özet:Lojistik yönetiminde önemli bir yere sahip olan araç rotalama problemi bir çok farklı kısıt altında incelenmektedir. Son yıllarda önem kazanan yükleme kısıtı ve rota boyunca dağıtım ve toplama isteklerinin aynı zamanda karşılandığı problem tipi, araç rotalama problemi litareteratüründe sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Yapısı gereği NP-Zor olan rotalama problemin bu eklentiler sonrası zorluk derecesi daha da artmaktadır. Bu çalışmanın amacı iki boyutlu yükleme kısıtı altında dağıtım toplamalı araç rotalama problemini matematiksel olarak modellemek ve kesin çözüm yaklaşımı geliştirmektir. Ayrıca rota boyunca yüklerin araç içinde yeniden yerleştirmeye maruz kalmadan taşınmasına yönelik olarak da, son giren ilk çıkar kısıtı (LIFO-Last In First Out) dikkate alınmıştır. Problemin modellenmesi için karışık tamsayılı matematiksel bir model önerilmiştir. Ancak LIFO kısıtının uygulanması, elde edilen tamsayı çözümlerden LIFO koşuluna uygun olanları kontrol eden ardıl bir kontrol algoritması üzerinden gerçekleştirilmiştir. Önerilen matematiksel model ve ardıl algoritma Mosel dilinde kodlanmış ve kesme düzlemi kullanan doğrusal programlama tabanlı dal sınır algoritması desteği ile çözülmüştür. Çözüm süresinin kısa olduğu küçük boyutlu problemler ile önerilen yaklaşımın optimal çözüm becerisi kanıtlanmıştır.