İngiltere'de göçmen öğrenciler için geliştirilen eğitim politikalarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSNİYE MERVE BİNGÖL

Danışman: Fatih Demirel

Özet:

Bu çalışmada, İngiltere’deki göçmen çocukların ve onların ebeveynlerinin okulu ilk ziyaretlerinde karşılamanın nasıl gerçekleştiğini, okula başladıktan sonraki eğitim süreci ve okul aile iş birliğinin çocukların eğitimlerindeki yerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda İngiltere Eğitim ve Beceriler Bakanlığının (DfES) hazırlamış olduğu ulusal strateji raporları, eğitimin denetlenmesinden sorumlu olan Ofsted kurumuna bağlı müfettişlerin hazırlamış olduğu raporlar, İngilizce’yi ek bir dil olarak öğrenen çocukların başarılarını yükseltmeyi amaçlayan Bell Vakfı’nın önerdiği etkinlikler ve çalışmalar kullanılarak doküman analizi yapılmıştır. Çalışmada öncelikle İngiltere’ye göçün tarihçesi, İngiltere’nin eğitim sistemine değinilmiş sonrasında çalışmanın problem durumu belirlenmiştir. İngiltere’ye gelen göçmen öğrencilerin okul ortamında nasıl karşılandığı; göçmen öğrenciler vii okula başladıktan sonra öğrenciye yönelik hazırlanan uygulamalar, etkinlikler, örnek ders uygulamaları ve okul aile iş birliğini sağlamaya yönelik yapılanlara değinilmiştir. İngiltere’de göçmen çocukların topluma uyumlarının sağlanması ve eğitimlerine yönelik hazırlanan politikalar tarihi süreç içerisinde değişiklik göstermiştir. 1960 ve 1970’lerde politikalar göçmenlerin asimilasyonunu ve uyumunu amaçlarken, 1980’lerde çokkültürlü ve ırkçılık karşıtı politikalar biçimine bürünmüştür. 1990 ve 2000’lere gelindiğinde ise kaynaştırma fikri benimsenerek bu yönde politikalar hazırlanmaya başlanmıştır.