Elektrikli Araçlarda Kullanılan Lityum İyon Batarya Sisteminin Modellenmesi ve Performans Analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cemal Karayel

Danışman: Abdurrahman Günday

Özet:

Bu tezin amacı, elektrikli araçlarda kullanılan Lityum-İyon (Li-Ion) bataryaların performansını analiz etmek ve Batarya Yönetim Sisteminin (BMS) bu performansa etkilerini incelemektedir. Özellikle şarj ve deşarj süreçlerinin, akım ve gerilim değişimlerinin, bataryanın durumunu (State of Charge - SOC) nasıl etkilediğini anlamak hedeflenmektedir.

Bu bağlamda, bataryaların enerji yoğunluğu, döngü ömrü ve kapasite kaybı gibi temel performans parametreleri değerlendirilecektir. Farklı şarj ve deşarj hızlarının batarya performansı ve SOC üzerindeki etkileri araştırılacak; ayrıca batarya yönetim sisteminin, bataryanın sağlığı ve verimliliği üzerindeki rolü incelenecektir.

Sonuç olarak, bu çalışma, elektrikli araçların verimliliğini artırmak ve batarya yönetimini optimize etmek için önemli veriler sunmayı amaçlamaktadır. Elde edilen verilerle, batarya performansını tahmin eden bir model geliştirilerek, uygulamaya yönelik sonuçların elde edilmesi hedeflenmektedir. Bu aşamada, ayrıca, bu model kullanılarak ve Matlab ortamında simülasyon koşulları belirlenmek suretiyle simülasyonlar elde edilerek, batarya sistemine ilişkin parametrelerin sistem performansı üzerindeki etkileri ve bu parametrelerin birbirleriyle olan değişimleri matematiksel olarak analiz edilecektir.