Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurdan Gezgin

Danışman: HANDAN ASUDE BAŞAL

Özet:

Bu araştırma; okul öncesi eğitim kurumlarında çalışmakta olan okul öncesi öğretmenlerinin kendilerine ve onların sınıflarında uygulama yapmakta olan üniversitenin okul öncesi anabilim dalına devam eden dördüncü sınıf okul öncesi öğretmen adaylarına göre; okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerini hangi sıklıkta kullandıklarını ve bunların yararlılığı ile ilgili görüş ve inançlarını ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada 2001 yılında Washington Üniversitesi Aile Kliniği tarafından geliştirilmiş olan Türkiye'de Doğan ve Uzmen (2003) tarafından Türkçe'ye çevrilen Öğretmen Stratejileri Soru Formu (Teacher Strategies Questionnaire) kullanılmıştır. Ayrıca araştırma kapsamına alınan okulöncesi öğretmenleri ile okul öncesi öğretmen adayları hakkında bazı istatistiki bilgileri elde etmek amacı ile araştırmacı tarafından hazırlanan bilgi formları kullanılmıştır.Araştırmanın örneklemini Bursa İli Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı dokuz anaokulunda görev yapan 94 okul öncesi öğretmeni ile bu öğretmenlerin sınıflarında uygulama yapmakta olan Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Oku löncesi Öğretmenliği Bölümü dördüncü sınıfa devam eden ve uygulama III dersini anaokullarında gerçekleştiren 92 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır.Öğretmen Stratejileri Soru Formundan elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, korelasyon, Varyans analizi ve t-Testi kullanılmış ve elde edilen sonuçlar yorumlanmaya çalışılmıştır.Araştırma sonucunda; araştırma kapsamına alınan okul öncesi öğretmenlerinin, sınıf yönetimi stratejilerini kullanma sıklığı ile bu stratejilerin yararlılığına olan inanç seviyeleri ve ana babalarla çalışma davranışlarının sıklığı arasındaki korelasyonun anlamlı olduğu görülürken, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerini kullanma sıklığı ile sınıfta davranış yönetimi konusunda kendilerine olan güvenleri arasındaki korelasyonun anlamlı olmadığı görülmüştür. Yine araştırma sonucunda; araştırma kapsamına alınan okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerini kullanma sıklığı ile meslekte çalışma süresi, sınıftaki eğitimci sayısı ve sınıftaki çocuk sayısı arasındaki korelasyonun anlamlı olmadığı görülmüştür. Bu bulguların yanı sıra, araştırma kapsamına alınan okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri kullanma sıklıkları arasında mezun olunan son öğretim kurumu bakımından da anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır.Yine araştırma sonucunda, araştırma kapsamına alınan okul öncesi öğretmen adaylarının ileride sınıflarında kullanacaklarını düşündükleri sınıf yönetimi stratejilerini kullanma sıklığı ile bu stratejilerin yararlılığına olan inanç seviyeleri ve gözlemledikleri öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejilerini kullanma sıklıkları arasındaki korelasyonun anlamlı olduğu görülürken, okul öncesi öğretmen adaylarının ileride sınıflarında kullanacaklarını düşündükleri sınıf yönetimi stratejilerini kullanma sıklığı ile sınıfta davranış yönetimi konusunda kendilerine olan güvenleri ve akademik başarı ortalamaları arasındaki korelasyonun anlamlı olmadığı görülmektedir. Bu bulguların yanı sıra, araştırma kapsamına alınan okul öncesi öğretmen adaylarının ileride sınıflarında kullanacaklarını düşündükleri sınıf yönetimi stratejileri kullanma sıklıkları arasında mezun olunan lise türü bakımından da anlamlı bir fark olmadığını belirlenmiştir.Ayrıca, araştırma kapsamına alınan okulöncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerini kullanma sıklıklarının öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı bağımsız t-Testi ile karşılaştırılmaya çalışılmış ve öğretmenler ile öğretmen adaylarının görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Bu sonuç, okul öncesi öğretmen adaylarının sınıflarında uygulama yaptıkları okul öncesi öğretmenlerini iyi gözlemlediklerini ve objektif olarak değerlendirdiklerini göstermektedir.