Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Felsefe ve Din Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞE TAÇAR
Danışman: Mehmet Şanver
Özet:
Okuma
yoluyla tedavi anlamını içeren bibliyoterapi, klinik ve gelişimsel olarak iki
farklı türe ayrılmaktadır ve gelişimsel bibliyoterapi eğitimde, okul ve sınıf
ortamlarında çocuk ve gençlerin/öğrencilerin kişisel gelişimini desteklemeyi,
psikolojik iyi hallerini koruyup sürdürmeyi ve öğrencinin gelecek yaşamında
karşılaşabileceği sorunları önlemeyi hedefler.
Bu çalışmada, bibliyoterapi yönteminin okul öncesi 5-6
yaş grubu çocuklarında oluşan Allah tasavvuruna nasıl bir etkide bulunacağı
incelenmiştir. Birinci bölümde okul öncesi dönem çocuğunun gelişim evreleri
kısaca açıklanmış, ikinci bölümde çocukta Allah tasavvuru; çocuğun gelişim
dönemleri, yaşı, cinsiyeti, ebeveyn etkisi gibi değişkenler ekseninde
incelenmiş, üçüncü bölümde gelişimsel bibliyoterapinin kapsamı çocukta
şekillenen Allah tasavvuru açısından değerlendirilerek masallar örneği
üzerinden çocuklarla yapılacak bibliyoterapi oturumlarının imkanına yer
verilmiştir. Dördüncü bölümde ise araştırmaya katılan 5 çocuk ile Claire
Jobert’in “Seni Çok Seviyorum Allah’ım” kitap serisi ile yapılan bibliyoterapi
oturumlarının süreci ve uygulama işleyişi aktarılmıştır. Mualla Yıldız ve Recep
Serkan ARIK’ ın geliştirdiği “Tanrı İmgesi Ölçeği anket sorularına çocukların
verdiği cevaplar ile Harms teorisine göre çocuklara Allah hakkında çizdirilen
resimlerin ön test- son test sonuçları istatistiksel ve betimsel anlamda analiz
edilmiştir.