Bibliyoterapi yönteminin çocuklarda Allah tasavvurunun olgunlaşmasına etkisi (5-6 yaş grubu örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Felsefe ve Din Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE TAÇAR

Danışman: Mehmet Şanver

Özet:

Okuma yoluyla tedavi anlamını içeren bibliyoterapi, klinik ve gelişimsel olarak iki farklı türe ayrılmaktadır ve gelişimsel bibliyoterapi eğitimde, okul ve sınıf ortamlarında çocuk ve gençlerin/öğrencilerin kişisel gelişimini desteklemeyi, psikolojik iyi hallerini koruyup sürdürmeyi ve öğrencinin gelecek yaşamında karşılaşabileceği sorunları önlemeyi hedefler.

Bu çalışmada, bibliyoterapi yönteminin okul öncesi 5-6 yaş grubu çocuklarında oluşan Allah tasavvuruna nasıl bir etkide bulunacağı incelenmiştir. Birinci bölümde okul öncesi dönem çocuğunun gelişim evreleri kısaca açıklanmış, ikinci bölümde çocukta Allah tasavvuru; çocuğun gelişim dönemleri, yaşı, cinsiyeti, ebeveyn etkisi gibi değişkenler ekseninde incelenmiş, üçüncü bölümde gelişimsel bibliyoterapinin kapsamı çocukta şekillenen Allah tasavvuru açısından değerlendirilerek masallar örneği üzerinden çocuklarla yapılacak bibliyoterapi oturumlarının imkanına yer verilmiştir. Dördüncü bölümde ise araştırmaya katılan 5 çocuk ile Claire Jobert’in “Seni Çok Seviyorum Allah’ım” kitap serisi ile yapılan bibliyoterapi oturumlarının süreci ve uygulama işleyişi aktarılmıştır. Mualla Yıldız ve Recep Serkan ARIK’ ın geliştirdiği “Tanrı İmgesi Ölçeği anket sorularına çocukların verdiği cevaplar ile Harms teorisine göre çocuklara Allah hakkında çizdirilen resimlerin ön test- son test sonuçları istatistiksel ve betimsel anlamda analiz edilmiştir.