Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Mayoz Bölünme Konusundaki Biçimlendirici Değerlendirme Sorularına Verdiği Cevapların Geribildirimle Desteklenmesinin Akademik Başarı ve Bilgi Kalıcılığı Üzerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esmahan Buse Bulut

Danışman: Nermin Bulunuz

Özet:

Öğretim süreciyle değerlendirmenin birleştiği ve not verme amacı olmayan biçimlendirici değerlendirme uygulamaları; değerlendirmenin sürece yayıldığı, öğrencilerin sürece aktif şekilde katıldığı ve daha fazla sorumluluk aldıkları bir değerlendirme anlayışıdır. Bu çalışmada yedinci sınıf öğrencilerinin, mayoz bölünme konusundaki iki aşamalı biçimlendirici yoklama sorularına verdikleri cevapların birebir geri bildirimlerle desteklenmesinin, akademik başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.

            Araştırma 2022-2023 Eğitim Öğretim yılı Güz döneminde, Bursa İli Nilüfer ilçesindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören, 33 yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma sürecinde sınıfın Fen Bilimleri dersi öğretmeni, mayoz bölünme konusunu Fen Bilimleri Öğretim Programı’na göre anlatmıştır.  Araştırmacı tarafından, mayoz bölünme konusunda yer alan üç kazanıma yönelik olarak hazırlanmış olan iki aşamalı biçimlendirici yoklama soruları, sınıfın Fen Bilimleri öğretmeninin kazanımları işleyiş sırasına göre öğrencilere uygulanmıştır. Cevaplar araştırmacı tarafından değerlendirilmiş, sahip oldukları yanlış ya da eksik kavramlar tespit edilmiştir. Araştırmacı, öğrencilere verdikleri cevaplara yönelik olarak birebir sözlü ve yazılı geri bildirimler vermiştir. Fen Bilimleri öğretmeninin mayoz bölünme konusunu öğretiminin tamamlanmasının ardından, öğrencilerin akademik başarılarını tespit etmek amacıyla akademik başarı testi uygulanmıştır. Aynı test, üzerinde hiçbir değişiklik yapılmadan, uygulamadan 4 hafta sonra, kalıcılık testi adı altında yeniden uygulanmıştır. Araştırmacı tarafından uygulama sürecinde alınan gözlem notları, gözlem formu haline getirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; akademik başarı testleri, biçimlendirici yoklama soruları ve gözlem formları kullanılmıştır. Araştırmada hem nicel hem nitel veri toplama araçlarına yer verilmiş ve karma yöntem kullanılmıştır. Başarı testlerinden elde edilen nicel veriler, Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılarak, biçimlendirici yoklama sorularından elde edilen veriler ise, betimsel olarak analiz edilmiştir.

            Bulgular öğrencilerin geri bildirimler öncesi konu hakkında eksik ve yanlış kavramlara sahip olduklarını, sözlü ve yazılı geri bildirimler sonrasında öğrencilerin sorulara bilimsel olarak doğru açıklama yapabilme oranlarında artış olduğunu göstermektedir. Çalışmada biçimlendirici yoklama sorularının, öğrencilerin akademik başarılarını ve kalıcılığı artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, iki aşamalı biçimlendirici yoklama sorularının, Fen Bilimleri dersinin diğer konularında ve başka derslerde de kullanılması önerilmektedir.