Ortaöğretim kurumlarındaki okul müdürlerinin vizyoner liderlik davranışları ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik davranışları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saadettin Deneri

Eş Danışman: Feyyat Gökçe, FEYYAT GÖKÇE

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarındaki okul müdürlerinin vizyoner liderlik özellikleri ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini Bursa ili Osmangazi, Yıldırım ve Nilüfer ilçelerindeki liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın evreninde 8696 öğretmen vardır. Araştırmanın örneklemi oluşturulurken oranlı örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 453 öğretmen oluşturmaktadır. x Veri toplama aracı olarak Sabancı (2007) tarafından geliştirilen Okul Müdürlerinin Vizyoner Liderlik Yeterlilikleri Ölçeği ve İnceler (2005) tarafından geliştirilen Mesleki Gelişme Davranışları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın modeli ilişkisel taramadır. Elde edilen veriler üzerinde SPSS yardımıyla katılımcıların demografik bilgilerini ortaya koymak amacıyla frekans ve yüzde analizleri yapılmıştır. Katılımcıların algılarının farklı değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla t-testi ve ANOVA analizlerinden yararlanılmıştır. Okul müdürlerinin vizyoner liderliğiyle mesleki gelişme davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesinde korelasyon analizi; vizyoner liderliğin mesleki gelişme davranışlarını yordama düzeyini belirlemede ise basit doğrusal regresyon analizine yer verilmiştir. Araştırmanın bulgularında; öğretmenlerin görüşlerine göre orta öğretim kurumlarındaki okul müdürlerinin vizyoner liderlik özelliklerinin ve mesleki gelişme davranışlarının yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Bu görüşlerde görev değişkenine göre yöneticiler lehine anlamlı fark görülmüş, diğer değişkenlere göre anlamlı fark bulunamamıştır. Vizyoner liderlik ve mesleki gelişim davranışları arasında pozitif yönde yüksek bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca basit doğrusal regresyon analizine göre vizyoner liderliğin mesleki gelişim davranışlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.