Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYBÜKE KUMAŞ
Danışman: Ali Yurdun Orbak
Özet:
Tedarik zinciri yönetimi, bir ürün veya hizmetin hammaddeden başlayarak son müşteriye ulaşana kadar olan operasyonları, bilgi akışını ve fiziksel dağıtımı içeren bir sistemdir. Tedarik zinciri yönetimi, maliyetleri azaltmayı, verimliliği artırmayı ve müşteri memnuniyetini yükseltmeyi hedefler, böylelikle stratejik bir yaklaşım sunar. Günümüzde gelişen dünyada ve ilerleyen teknoloji ile tedarik zinciri düşük maliyetli ve fayda sağlayan bir strateji olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, bir otomotiv fabrikasının milk-run sürecindeki araç rotalama problemi, klasik sezgisel çözüm yöntemlerinden Clarke-Wright Tasarruf Algoritması kullanılarak çözümlenmiştir. Doğrusal Regresyon modeli kullanılarak tedarikçi talep miktarları için tahminleme yapılmıştır. Meta-sezgisel çözüm yöntemleri olan Genetik Algoritma ve Tavlama Benzetimi Algoritması, problemin farklı çözümleri için uygulanmıştır. Ele alınan araç rotalama problemi için en optimal rotalar belirlenmiştir ve en etkili algoritma tespit edilmiştir.
Bu çalışmada önerilen uygulama ile, tedarik zinciri yönetiminde araç rotalama problemine farklı bir bakış açısı kazandırılmıştır. Araç rotalama problemi ile elde edilen rotalar sayesinde, tedarik zinciri yönetimindeki maliyetler minimize edilerek operasyonel verimlilik artırmıştır. Sonuç olarak, bu çalışma klasik sezgisel çözüm yöntemleri ve meta-sezgisel çözüm yöntemlerinin tedarik zinciri yönetimi alanındaki milk-run araç rotalama problemlerine çözüm getirirken, klasik sezgisel ve meta-sezgisel çözüm yöntemlerinin entegrasyonun stratejik bir yaklaşım olarak ne kadar değerli olduğunu vurgulamaktadır.