Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe Ve Din Bilimleri Böl., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESRA DOĞAN
Danışman: Turgay Gündüz
Özet:
Bu çalışmada, Kur'an-ı Kerim’de yer alan “Ey İnsanlar” hitabı ile başlayan ayetlerin iletişim dili, din eğitimi açısından tahlil edildi ve incelendi. Çalışmamızda ağırlıklı olarak dokümantasyon metodu kullanıldı ve ilgili veriler üzerinde içerik analizi yapıldı. Birincil kaynak olarak Kur’an metnini anlamak ve yorumlamak için usul, meal ve tefsir kaynakları incelendi ve değerlendirildi. İkincil olarak ise iletişime dair ilgili dokümanların taranması ve incelenmesi yapıldı. Çalışmamız üç ana bölüm ve bir sonuçtan teşekkül etmektedir. Çalışmamızda birinci bölümde, iletişim biliminin verileri ve çağdaş iletişim paradigmalarının bakış açısı ile iletişime dair kavramsal ve teorik çerçeve oluşturulmaya çalışıldı. İletişim sürecine ve işleyişine dair genel bilgiler verildi. İkinci bölümde, vahiy ekseninde Kur’an’ı Kerim’de yer alan iletişim alanları ve aşamaları incelendi. Allah, kullarını iyiliğe davet edip, kötülükten sakındırmak maksadıyla maddî ve manevî yönlerine hitap ederek, hayatlarını Kur’an’ın ilke ve prensiplere göre inşa etmeleri hususunda vahiy vasıtası ile iletişimde bulunmaktadır. Bu noktada çalışmanın bu bölümünde iletişime vahiy ekseninde Kur’an perspektifinden bakarak genel başlıklar halinde değerlendirmeler yapıldı. Çalışmamızın üçüncü bölümünde ise, Kur’an-ı Kerim’de yer alan “Ey İnsanlar” ayetlerinin dinî iletişim yönü din eğitimi açısından tahlil edilerek, beşeriyetin yaratılışına, mahiyetine ve gayesine uygun olan dinî eğitimde istendik yönde gelişim ve dönüşüm sağlanabilmesi için iletişimde kullanılması gereken dil, üslup, ilke ve esaslar ortaya konmaya çalışıldı. Çalışmamız, Kur’an terminolojisi rehberliğinde “Ey İnsanlar” hitaplarının iletişimsel manada bizlere sunduğu evrensel mesajlar ile Kur’anî değer, inanç ve ahlak ilkelerinin muhatap kitleye aktarma ve öğretme aşamalarında, din eğitiminde istendik yönde değişim ve dönüşüm sağlanabilmesi adına beklenilen amaçları gerçekleştirebilmek için kurulacak dinî iletişime katkı sağlamayı amaçlamaktadır.