Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ECEHAN ARSLANHAN
Danışman: Hatice Onuray Eğilmez
Özet:
Araştırmada müzik öğretmeni adaylarının öğrenim yılı, cinsiyet ve genel akademik not
ortalaması (GANO) değişkenlerine göre etkili iletişim becerileri ile duygusal zekâlarının
incelenmesi ve müzik eğitimi almayan diğer öğretmen adaylarının duygusal zekâları ve
iletişim becerileriyle karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın
örneklemi 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim
Fakültesi’nde öğrenim gören 315 gönüllü lisans öğrencileri ile oluşturulmuştur. Örneklemin
seçiminde basit seçkisiz örnekleme (simple random sampling) kullanılmıştır. Araştırmanın
verileri Kişisel Bilgi Formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Etkili İletişim Becerileri
Ölçeğinden oluşan üç bölümlü anket ile toplanmıştır. Verilerin analizinde müzik eğitimi alan
öğrencilerin etkili iletişim becerileri ve duygusal zekâlarının yıllara göre ilişkisinin tespitinde
ANOVA testi, cinsiyetlerle ilişkisinin tespitinde ise t-testi kullanılmıştır. T-testi ayrıca müzik
eğitimi alan ve almayan eğitim fakültesi öğrencilerinin etkili iletişim becerileri ve duygusal
zekâları arasındaki ilişkinin ortaya konulması için kullanılmıştır. Etkili iletişim becerileri ve
duygusal zekanın GANO ile ilişkisi ve alt boyutlarıyla ilişkisinin tespiti için ise Pearson
korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, müzik eğitimi alan eğitim
fakültesi öğrencilerinin üniversitedeki müzik eğitimi alma yıllarına göre hem duygusal
zekâlarında hem de etkili iletişim becerilerinde bir fark tespit edilememiştir. Müzik eğitimi
alan öğrencilerin cinsiyetleri ve duygusal zekâları arasında tüm alt boyutlar arasında sadece
iyimserlik/ruh halinin düzenlenmesi alt boyutunun kız öğrencilerin lehine anlamlı olduğu
sonucuna varılmıştır. Müzik eğitimi alan öğrencilerin cinsiyetleri ve etkili iletişim becerileri
9
arasında ise egoyu geliştirici dil, etkin/katılımlı dinleme, empati ve ben dili alt boyutlarında
yine kız öğrencilerin etkili iletişim beceri puanlarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Müzik eğitimi alan ve almayan öğrencilerin duygusal zekâları arasında anlamlı bir
fark olmadığı sonucuna ulaşılırken, etkili iletişim becerileri puanları arasında etkin/katılımlı
dinleme, kendini tanıma/açma ve empati alt boyutlarında müzik eğitimi alan öğrencilerin
puanlarının, müzik eğitimi almayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Duygusal zekâ ile alt boyutları ve etkili iletişim becerileri ile alt boyutları
arasında anlamlı korelasyon saptanmıştır. Duygusal zekâ ve GANO arasında anlamlı
korelasyon bulunamamışken, etkili iletişim ve GANO arasında anlamlı korelasyon
saptanmıştır. Etkili iletişim ve duygusal zeka arasındaki ise anlamlı korelasyon saptanmıştır.