Müzik eğitimi alan ve almayan eğitim fakültesi öğrencilerinin etkili iletişim becerileri ile duygusal zekâlarının incelenmesi ve karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ECEHAN ARSLANHAN

Danışman: Hatice Onuray Eğilmez

Özet:

Araştırmada müzik öğretmeni adaylarının öğrenim yılı, cinsiyet ve genel akademik not

ortalaması (GANO) değişkenlerine göre etkili iletişim becerileri ile duygusal zekâlarının

incelenmesi ve müzik eğitimi almayan diğer öğretmen adaylarının duygusal zekâları ve

iletişim becerileriyle karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın

örneklemi 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim

Fakültesi’nde öğrenim gören 315 gönüllü lisans öğrencileri ile oluşturulmuştur. Örneklemin

seçiminde basit seçkisiz örnekleme (simple random sampling) kullanılmıştır. Araştırmanın

verileri Kişisel Bilgi Formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Etkili İletişim Becerileri

Ölçeğinden oluşan üç bölümlü anket ile toplanmıştır. Verilerin analizinde müzik eğitimi alan

öğrencilerin etkili iletişim becerileri ve duygusal zekâlarının yıllara göre ilişkisinin tespitinde

ANOVA testi, cinsiyetlerle ilişkisinin tespitinde ise t-testi kullanılmıştır. T-testi ayrıca müzik

eğitimi alan ve almayan eğitim fakültesi öğrencilerinin etkili iletişim becerileri ve duygusal

zekâları arasındaki ilişkinin ortaya konulması için kullanılmıştır. Etkili iletişim becerileri ve

duygusal zekanın GANO ile ilişkisi ve alt boyutlarıyla ilişkisinin tespiti için ise Pearson

korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, müzik eğitimi alan eğitim

fakültesi öğrencilerinin üniversitedeki müzik eğitimi alma yıllarına göre hem duygusal

zekâlarında hem de etkili iletişim becerilerinde bir fark tespit edilememiştir. Müzik eğitimi

alan öğrencilerin cinsiyetleri ve duygusal zekâları arasında tüm alt boyutlar arasında sadece

iyimserlik/ruh halinin düzenlenmesi alt boyutunun kız öğrencilerin lehine anlamlı olduğu

sonucuna varılmıştır. Müzik eğitimi alan öğrencilerin cinsiyetleri ve etkili iletişim becerileri


9


arasında ise egoyu geliştirici dil, etkin/katılımlı dinleme, empati ve ben dili alt boyutlarında

yine kız öğrencilerin etkili iletişim beceri puanlarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu

sonucuna ulaşılmıştır.

Müzik eğitimi alan ve almayan öğrencilerin duygusal zekâları arasında anlamlı bir

fark olmadığı sonucuna ulaşılırken, etkili iletişim becerileri puanları arasında etkin/katılımlı

dinleme, kendini tanıma/açma ve empati alt boyutlarında müzik eğitimi alan öğrencilerin

puanlarının, müzik eğitimi almayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna

ulaşılmıştır. Duygusal zekâ ile alt boyutları ve etkili iletişim becerileri ile alt boyutları

arasında anlamlı korelasyon saptanmıştır. Duygusal zekâ ve GANO arasında anlamlı

korelasyon bulunamamışken, etkili iletişim ve GANO arasında anlamlı korelasyon

saptanmıştır. Etkili iletişim ve duygusal zeka arasındaki ise anlamlı korelasyon saptanmıştır.