Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Meriç Yiğit
Danışman: Hatice Onuray Eğilmez
Özet:
Bu çalışmada müzik öğretmeni adaylarının teknoloji bağımlılıkları ve çalgı performans yönetimi öz yeterlik algılarının cinsiyet, üniversitede eğitim alma yılı, genel akademik başarı düzeyi, mezun olunan lise türü, internet kullanım süresi ve çalgı çalışma süresi gibi değişkenler doğrultusunda incelenmesi ve teknoloji bağımlılığı ile çalgı performans öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Programında öğrenim gören 104 müzik öğretmeni adayı üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeli kapsamında nicel bir yöntem benimsenmiştir. Veriler Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği ve Çalgı Performans Yönetimi Öz Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; erkeklerin ve internette uzun süre geçiren öğrencilerin daha yüksek teknoloji bağımlılığı puanlarına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalgı performans yönetimi öz yeterlik algılarında, sahne yönetimi ve yürütücü biliş/motivasyon yönetimi boyutlarında erkek öğrencilerin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Üniversite eğitim yılına göre yürütücü biliş ve motivasyon yönetimi alt boyutunda 4. sınıf ve üzeri olanlarda bu becerilerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Genel akademik not ortalamaları yüksek olan öğrencilerin teknoloji bağımlılığı düzeylerinin daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin günlük çalgı çalma süresi arttıkça, çalgı çalışma yönetimi, zaman yönetimi ve kariyer yönetimi becerilerinin de arttığı görülmüştür. Ayrıca GSL/Konservatuvar mezunu olan öğrencilerin kariyer yönetimi ve çalgı çalışma yönetimi becerilerinde daha iyi oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca teknoloji bağımlılığı ile çalgı performans yönetimi öz yeterlik algısı arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırma bulguları, teknoloji bağımlılığı ve çalgı performans yönetimi öz yeterlik algısının müzik öğretmeni adaylarının mesleki ve bireysel gelişimleri üzerinde önemli etkileri olduğunu ve bu değişkenlerin çeşitli demografik ve bireysel faktörlere göre farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır.