Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FATMA SOYLU MAKAS
Danışman: BAHTİYAR BAYRAKTAR
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılarak ilkokul 4. Sınıf "Doğal Sayılarda Çarpma İşlemi" konusunun öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanılmasının öğrencilerin başarı, tutum ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın nicel kısmında ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir çalışma yapılmıştır. Çalışma için, ön test sonuçları incelenerek başarı ve tutum yönünden aralarında anlamlı bir farklılık olmayan ve 37 öğrencisi olan iki 4.sınıf şubesi belirlenmiştir. Doğal Sayılarda Çarpma İşlemi konusunda bulunan 7 kazanım, deney grubunda araştırmacı tarafından hazırlanan yaratıcı drama ders planlarına, kontrol grubunda ise geleneksel yönteme uygun olarak işlenmiştir. Yaklaşık 3 hafta süren uygulamaların ardından Üçüncü'nün hazırladığı Başarı Testi ve Baykul 'un hazırladığı Tutum Ölçeği her iki gruba da son test olarak uygulanmıştır. Uygulamadan 6 hafta sonra da aynı başarı testi kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Test sonuçları SPPS programında bağımsız gruplar t testi ile incelenmiştir. Araştırmanın nitel kısmı için araştırmacı tarafından düzenlenen Doğal Sayılarda Çarpma İşlemi Sınavı her iki gruba da uygulanmış, soruların yanıtlarını nasıl bulduklarını açıklayarak yazmaları istenmiştir. Her iki grubun da sınav kâğıtları incelenerek, öğrencilerin yaptıkları hata türleri tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubundan kaç öğrencinin bu hata türlerini yaptıkları bir tablo ile gösterilmiş ve tablo üzerinde yorumlar yapılmıştır. Yapılan deneysel çalışmada, yaratıcı drama yöntemi uygulanan deney grubu ile geleneksel yöntem kullanılan kontrol grubu öğrencilerinin başarı ve kalıcılık testi ile tutum ölçeğinden aldıkları puanların ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin çarpma işlemi sınavında yaptıkları hata sayılarını gösteren tablo incelendiğinde elde edilen 13 hata türünde de deney grubu öğrencilerinin, kontrol grubundan daha az sayıda hata yaptıkları tespit edilmiştir. Yaratıcı dramanın öğrencilerde eksik ve yanlış öğrenmelerinin önüne geçmede geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu söylenebilir. Bunun sebebi olarak, deney grubunun uygulama aşamasında doğaçlamalar yapmaları ve çarpma işlemini yaratıcı drama oyunları yoluyla eğlenerek öğrenmeleri gösterilebilir.