Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EZGİ ÖLGÜ
Danışman: Gökhan Sevilgen
Özet:Bu çalışmada, Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) analizleri yardımıyla taşıt fren sisteminin ısıl performansı incelenmiştir. Taşıt fren diski için farklı devir sayılarında frenleme esnasında sıcaklık dağılımı sürekli rejim koşullarında elde edilerek ısı transfer karakteristikleri karşılaştırılmıştır. Çalışmada kullanılan fren diski modeli ve malzeme özellikleri literatürde yapılan çalışmalara uygun olarak seçilmiştir. Çalışmada modellenen fren diski ve balata ikilisinin modeli binek araçlarda kullanılan mevcut tasarımlar dikkate alınarak belirlenmiştir. Hava kanallı ve delikli disklerde kullanılan kanallar ve delikler standarda uygun olarak tasarlanmıştır. Tüm analizlerde balata malzemesi ve modeli üzerinde değişiklikler yapılmayarak sadece disk tasarımının fren diski üzerinde elde edilen sıcaklık dağılımına ve ısı transferine etkisi irdelenmiştir. Elde edilen sayısal sonuçlar mevcut literatürde elde edilen sıcaklık dağılımları ile karşılaştırılarak delikli ve hava kanallı fren diskinin balata ile ilk temas anında katı diske göre daha düşük sıcaklık dağılımına sahip olduğu ve yüksek ısı taşınım katsayısı hesaplandığı tespit edilmiştir. Kanallar ve delikler sayesinde hava akışı karakteristiklerine bağlı olarak disk ile ortam havası arasında gerçekleşen ısı transferinin artırılması neticesinde fren diskinin daha hızlı bir şekilde soğumasının sağlandığı analiz sonuçları ile elde edilmiştir.