Intercultural awareness of the stakeholders in middle school English language lessons: the case of 8th grade students, their teachers and parents in Gaziantep province İslahiye district


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ŞÜKRİYE UYGUR

Danışman: Ayşegül Amanda Jane Audrey Yeşilbursa

Özet:

Bu çalışma, Türkiye'deki devlet okullarındaki 8. sınıf öğrencileri tarafından 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında İngilizce derslerinde kullanılan "Mastermind" ders kitabındaki kültürlerarası unsurları tanımlamayı amaçlamaktadır. Kitap, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen müfredata uygun olarak tasarlanmış ve Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı standartları dikkate alınarak hazırlanmıştır. Kitap dört beceri (okuma, yazma, konuşma ve dinleme) ile ilgili 10 ünite ve aktiviteleri içermektedir ve bu aktiviteler kitapların kültürel içeriğine odaklanan bir kontrol listesi ile analiz edilmiştir. Ayrıca, Gaziantep ili İslahiye ilçesinde, "Mastermind" kitabını kullanan 35 öğrenci, velileri ve öğretmenleri ile bu ders kitabındaki kültürel unsurlara ilişkin algılarını ve kültürlerarası farkındalıklarını değerlendirmek ve aynı zamanda bu bulguları ders kitabı analiziyle ilişkilendirmek için görüşmeler yapılmıştır. Bu yarı yapılandırılmış görüşmeler kaydedilmiş ve görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Bulgular göstermiştir ki ders kitabı ağırlıklı olarak kültürden bağımsız unsurları içermektedir ve kültürlerarası unsurları içeren aktivitelerin sayısı çok düşüktür. Çalışmada paydaşların ders kitabı, kitapta yer alan kültürlerarası içerikle ilgili görüşleri, kültürlerarası farkındalıkları ve Türk kültürü ile farklı kültürlere ilişkin algıları ayrıntılı olarak sunulmuştur. Bu çalışma, kitap yazarları, müfredat tasarımcıları ve Milli Eğitim Bakanlığı'ndaki karar alıcıların yabancı dil öğrenenler için kültürlerarası unsurlar sağlamaya yeterli olacak düzeyde ders kitabı geliştirmeleri için faydalı olabilir ve ayrıca Türkiye'deki devlet okullarındaki paydaşların kültürlerarası farkındalıklarının nasıl geliştirileceğine dair bulgular ve bazı öneriler sağlayabilir.