Okulöncesi öğretmenlik uygulaması dersi sürecinde uygulama öğretim elemanı yeterliliklerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuğba Denizhan

Danışman: SEDAT YÜKSEL

Özet:

Öğretmen, eğitimin temel yapıtaşlarından biridir. Bu nedenle geçmişten günümüze değin öğretmen yetiştirmenin önemi giderek fark edilmiştir. Öğretmen yetiştirmenin önemi fark edildikçe üniversitedeki öğretmenlik uygulama dersinin de ne kadar önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlik uygulama dersinin verimli geçmesi için birçok faktör vardır, bunlardan biri de uygulama öğretim elemanıdır. Bu nedenle bu araştırmada, eğitim fakültelerindeki okul öncesi öğretmenliği programında yer alan öğretmenlik uygulaması dersi sürecindeki uygulama öğretim elemanı yeterlilikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Farklı bakış açıları ve deneyimlerle öğretmenlik uygulaması dersinde uygulama öğretim elemanının yeterliliklerini belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve araştırma deseni olarak da fenomenoloji (olgu bilim) deseni seçilmiştir. Çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu Hacettepe Üniversitesi ve Bursa Uludağ Üniversitesi Okul Öncesi Anabilim Dalında görev yapan ve son 4 yılda Okul Öncesi öğretmenlik uygulaması dersi vermiş on kişiden oluşan öğretim elemanları oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi aşamasında araştırmaya katılan öğretim elemanlarının görüşleri bilgisayar ortamında yazıya dökülmüştür. Ortaya çıkan görüşler ışığında temalara ayrılmış ve kodlar belirlenerek tablolaştırılmıştır. Araştırma sonucunda uygulama öğretim elemanının yeterlilikleri; ilgili bölümden mezun, uzmanlığının bu alanda olması gerektiği, alana özgü yöntem teknik bilgisi ve okulöncesi programına hakim olması gerektiği, öğretmen adayları ile iletişim sık ve destekleyici, motivasyon arttırıcı olması gerektiği, uygulama öğretmenleri ile işbirliği içinde olmaları, iletişimin sık ve öğretmen adayını destekleyici nitelikte olması gerektiği, öğretim elemanı başına düşen öğretmen adayı sayısının dört kişi ile sınırlandırılabileceği, öğretmen adaylarını mutlaka gözlemlemeleri gerektiği, uygulama öğretim elemanlarının kendi kişisel gelişimlerine de özen göstermeleri gerektiği, aynı zamanda öğretmenlik uygulaması dersiyle ilgili tartışmalara ve çalıştaylara katılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.