Yedinci sınıf öğrencilerinin merkezi eğilim ölçüleri konusuna ilişkin bilgiyi oluşturma süreçlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emre Eroğlu

Danışman: ÇİĞDEM ARSLAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı yedinci sınıf öğrencilerinin merkezi eğilim ölçüleri konusuna ilişkin somuttan soyuta geçiş süreci olarak da bilinen soyutlama kavramının, RBC+C modeline göre bilgiyi oluşturma süreçlerinin incelenmesidir. Çalışma Kocaeli ilinin Dilovası ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda yürütülmüştür. Çalışma grubu matematik başarı seviyeleri farklı olan iki yüksek, iki orta ve iki düşük öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma için seçilen açık uçlu uygulama soruları öğrencilerin düşünsel süreçlerini açığa çıkarak tarzda hazırlanmıştır. Ayrıca soruların geçerliliği ve güvenirliliğini sağlamak için uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay çalışması olup veri toplama araçları olarak öğrenci cevap kâğıtları, gözlem notları, yapılan görüşmelere ait transkriptler ve öğrencilerin uygulama sorularına vermiş olduğu ses kayıtları kullanılmıştır. Öğrenci cevapları analiz edilirken RBC+C soyutlama modelinin bilişsel eylemleri göz önüne alınarak inceleme yapılmıştır. Çalışma iki alt problemde incelenmiştir. İlk olarak matematik başarı düzeyi farklı olan yedinci sınıf öğrencilerinin merkezi eğilim ölçüleri konusundaki bilgiyi oluşturma süreçlerinin nasıl olduğu incelenmiştir. İkinci olarak ise matematik başarı düzeyi farklı olan öğrenciler arasındaki farkların neler olduğu incelenmiştir. Sonuç olarak yüksek matematik başarısına sahip olan öğrencilerin bilgiyi oluşturabildiği, orta matematik başarı düzeyine sahip öğrencilerden birisi bilgiyi oluşturabilirken diğerinin oluşturmadığı ve düşük matematik başarısına sahip olan öğrencilerin ise soyutlamayı gerçekleştiremediği görülmüştür. Yüksek matematik başarısına sahip olan öğrencilerin, orta matematik başarı seviyesine sahip olan öğrencilere göre soyutlamayı daha hızlı ve rahat gerçekleştirdiği görülmüştür. Öğrenciler kavramları soyutlama yaparken bazı durumlarda farklı tarzda yollar izleyerek yine aynı sonuçları elde etmişlerdir. Düşük matematik başarı seviyesine sahip olan öğrencilerin ön bilgi eksiliği ve daha önceden oluşturmuş olduğu kavramları hatırlayıp kullanamamasından dolayı soyutlamayı gerçekleştiremediği görülmüştür. Yönlendirici öğretmen sorularının ve bazı durumlarda ipucu verilmesinin öğrencinin bilgiyi oluşturma sürecine yardımcı olduğu fark edilmiştir.