Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURCU OKUMUŞ
Danışman: Selahattin Turan
Özet:
Bu araştırmada; Shakespeare’in Venedik
Taciri ve Kral Lear oyunlarındaki ana karakterlerin oyundaki duruşları,
olaylara bakış açıları ve davranışları üzerinden liderlik tiplerini belirlemek
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda; araştırma nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi
ile incelenmiştir. Araştırma verileri, liderlik alanyazın taraması kapsamında
kontrol listesi ile elde edilmiştir. Araştırmanın özünü karakterlerin bakış
açıları ve psikolojik durumlarına dair değerlendirmelerin liderlik tipleri ile
ilişkilendirilmesi oluşturmaktadır. Araştırmada ana karakterlerin kişisel
özelliklerinin yanı sıra din, ırk, cinsiyet ve milliyetlerine de vurgu
yapılarak tüm bunların olayların akışı ve diğer karakterler üzerindeki etkisi
saptanmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak karakterler çok yönlü yapıları ışığında
analiz edilip birbirleriyle olan etkileşimleri liderlik alt başlıkları altında
değerlendirilmiştir. Buna göre karakterlerin davranış ve düşünceleri göz önüne
alındığında liderlik tipleriyle ilgili şu sonuçlara ulaşılmıştır: Venedik
Taciri oyununda Shylock; otoriter, Antonio; Shylock ile olan etkileşimi
kapsamında otoriter Bassanio ile olan etkileşiminde ise hizmetkâr, Bassanio;
dönüşümcü, Portia’nın babası ise otoriter lider olarak yer alır. Kral Lear
oyununda Lear; otoriter ve duygusal, Goneril ve Regan; otoriter, Cordelia ve
Kent; hizmetkâr, Edmund; dönüşümcü ve karizmatik lider olarak anılmaktadır.