Bloom`un amaçlar taksonomisinin ilköğretim II. kademe resim-iş derslerine adaptasyonu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA DUYAR

Danışman: GONCA ERİM

Özet:

Bu araştırma, Bloom’un amaçlar taksonomisinin İlköğretim II. Kademe resim-iş derslerine adapte edilmesini sağlamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2003-2004 ve 2004-2005 bahar döneminde gerçekleşmiştir. Bursa ili merkez üç ilçeden (Osmangazi, Yıldırım, Nilüfer) 10’ar okul olmak üzere toplam 30 okulda resim-iş öğretmenlerine anket uygulanmıştır. 2004-2005 bahar döneminde anket sonuçları doğrultusunda, Bloom’un amaçlar taksonomisi adapte edilerek amaçları ve hedef davranışları belirlenmiş örnek bir ders planı oluşturulmuştur. Bursa merkez ilçelerinden Osmangazi Hamitler Adnan Türkay ve Yıldırım Şehit Polis Bülent Arslan İlköğretim okullarının II. Kademeleri, 7/A sınıflarında bulunan 51 öğrenci örnek ders planı uygulanan grup, 7/B sınıflarında bulunan 51 öğrenci okul öğretmeni tarafından hazırlanan plan uygulanan grup olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Bu gruplardan 7/A grubuna araştırma kapsamında hazırlanan örnek ders planı uygulanmış, 7/B grubuna okulun resim öğretmeni tarafından hazırlanan ders planı uygulanmış ve öğrencilerden kendi portrelerini yapmaları istenmiştir. Araştırma kapsamında öğrenci çalışmaları toplanarak değerlendirilmiştir. 7/A grubu öğrencilerine örnek ders planı kapsamında ön test ve son test uygulanarak ders öncesi ve ders sonrası bilgi düzeyleri kontrol edilmiştir.7/B grubuna ders anlatımında müdahale edilmemiştir. Araştırma kapsamında anket formu ve örnek ders planı veri toplama amacı ile hazırlanmış ve uygulanmıştır. Anket formu ile öğretmenlere resim dersi amaçlarının gerçekleşip gerçekleşmediği, resim dersi programı hakkında görüşleri sorulmuştur. Öğretmen önerileri ve ders programı doğrultusunda örnek ders planı hazırlanarak Bloom’un amaçlar taksonomisi adapte edilmiştir. Öğrencilerin test sonuçları ve yaptıkları çalışmalar değerlendirildiğinde Bloom’un amaçlar taksonomisi adapte edilerek hazırlanan ders planının amaçların gerçekleşme derecesine olumlu katkısı olduğu ve öğretmenlere plan hazırlamada kolaylık sağladığı belirlenmiştir.