Yabancı dil öğretiminde çağdaş eğilimler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ROSHANGUL GULAMOVA

Danışman: Minara Aliyeva Çınar

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Yabancı dil öğretim sürecinin olabildiğince nitelikli ve uluslararası standartlarda yapılması için bu alandaki gelişmeler ve farklı bakış açıları değerlendirilmelidir. Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğretiminde yaygınlaşmakta olan eğilimleri tespit etmektir. Çalışmada bilimdeki paradigmaların tarihçesi, çağdaş eğitim- öğretimin gereksinimleri, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanyazında yer alan yaklaşım ve yöntemler ve dünya üzerinde yaygınlık kazanmakta olan dil öğretimi yönelimleri incelenmiştir. Bulgular kısmında Asya, Avrupa Birliği, Kazakistan ve Rusya Federasyonu, Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’nin dil öğretim politikaları ve özellikleri dile getirilmiştir. Elde edilen tüm veriler neticesinde dil öğretimi politikalarının benzerlik ve farklılıkları, öğretim yönelimleri ve dil öğreticilerinden beklenen yetkinliklere dair ülkelerarası karşılaştırma yapılmıştır. Bu çalışmanın Rusça, İngilizce, Kazak ve Türkiye Türkçesinde alanyazın taramasına dayanması ile yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sahasının ileriki gelişimi için faydalı olacağı ümit edilmektedir. Türkçenin özellikle yabancı uyruklu kişilere öğretimi, hem Türkçenin dünya dilleri arasındaki konumunun güçlendirilmesi hem de Türk kültürünün değerleri ve tutumlarının viii unutulmaması için oldukça önemlidir. Bu bağlamda dil öğretimini dil-kültür-insan üçgeni içinde değerlendirerek araştırmanın sonuçlarına göre öneriler getirilmiştir.