Farklı sönümleme elemanları kullanılarak ticari taşıt sürücü koltuğu dinamik konforunun incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CENK ÇETİN

Danışman: GÜRSEL ŞEFKAT

Özet:

Ticari taşıt sürücü koltuklarında genel anlamda kullanılan sürüş konforu; statik ve dinamik konfor olarak ayrı ayrı tanımlanabilir. Statik konfor koltuğun ergonomi, görünüş gibi özelliklerini kapsar. Dinamik konfor ise araç şasesinden gelen titreşimlerin sürücüye aktarımını kapsar. Ticari araç sürücüleri günde 5–10 saat boyunca sürüş yaparlar ve binek araç sürücülerine nazaran daha yüksek seviyeli titreşimlere maruz kalırlar. Bu durum ticari araç sürücüsünde yorulma, dikkat kaybı vb. sebeplerden kaynaklanan verim kayıplarının yanında, kalıcı rahatsızlıklara da sebep olabilmektedir. Koltuk süspansiyon sistemleri istenmeyen titreşimleri azaltmak için basit ve etkili bir metot olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada, farklı süspansiyon sistemleri kullanılarak ticari araç sürücü koltuğunun dinamik konforu incelenmiştir. Mevcut pasif süspansiyon sistemine sahip yeni bir ticari taşıt sürücü koltuğu tasarlanmış ve prototip imalatı yapılmıştır. Bu prototip koltuğun bir taraftan teorik modeli kurulup analizleri yapılırken diğer taraftan deneysel çalışmalar yapılmıştır. Daha sonra değişken sönüme sahip MR damper kullanılarak teorik ve deneysel sonuçlar elde edilmiştir. Yarı aktif süspansiyon sisteminde sönüm elemanın karakteristiği değiştirilerek dinamik konfor şartlarının değiştirilebileceği gözlemlenmiştir.