Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Puji Astiningsih
Danışman: BAŞAK AYDEM ÇİFTÇİOĞLU
Özet:Günümüzün gittikçe küreselleşen dünyasında, eğitim veya meslek peşinde koşmak amacıyla sınırın ötesinde fırsatlar arayan bireylerin sayısı yıldan yıla artmaya devam etmektedir. Bu nedenle küresel koşullara alışabilme yeteneği gerektirir. Bireyler yeni bir ülkeye geldiklerinde yeni kültür, dil, toplum, gelenekler vb. İle karşılaşmak zorundadırlar. Buna göre, kültürel açıdan farklı şartlara uygun şekilde uyum sağlamaları gerekmektedir. Kültürlerarası yeterlilik çalışmaları son yıllarda araştırmacılar için önem kazanırken, kültürel zeka (KZ), kültürlerarası uyum ve iş performansı ile ilgili olarak çoğu zaman gurbetçilere veya iş ortamına atıfta bulunarak birçok çalışma yapılmıştır. Bununla birlikte, bu çalışmalar hala nispeten nadiren eğitim ortamlarında yapılmaktadır. Aynı anda kendi ülkeleri dışında okuyan artan sayıda uluslararası öğrenci, günümüzün küresel eğitim bağlamında büyüyen bir olgudur. Bu çalışmanın amacı KZ yönlerinin (üstbilişsel KZ, bilişsel KZ, motivasyonel KZ, davranışsal KZ) kültürlerarası uyum boyutlarına (genel uyum ve etkileşim uyum) ve uluslararası öğrencilere uygulanan akademik performansa etkisini araştırmaktır. Araştırmanın verileri Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenim gören 224 uluslararası öğrenciden toplanmıştır. Toplanan veriler, açıklayıcı faktör analizi, t-testi, ANOVA ve regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, KZ’nın yönlerinin genel uyum ve etkileşim uyumunu olumlu yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Ancak, KZ’nın yönlerinin akademik performansı etkilemediği belirlenmiştir.